torsdag 30 oktober 2014

Avslutning

Hemma på Lanta igen efter fyra sköna storstadsdagar i Kuala Lumpur. 
Det var så härligt med storstad som lite omväxling. 
Det har inte varit några problem att fylla dagarna med aktiviteter, snarare så att jag kände att jag gärna hade stannat ett par dagar till...

Jag har ju gjort ett par blogginlägg tidigare om våra första två dagar i KL, men här kommer avslutningen. 

Det blev lite "riktig" shopping, köpte några kjolar och en klänning lite småsaker och en hel massa hygienartiklar. Men det blev mycket fönstershoppande också och det är kul det, speciellt när det ligger klockor i 18k guld för nästan 2 miljoner och halsband med diamanter för en miljon i skyltfönstret. Tordes inte fotografera, då hade nog en av alla hundra vakter tagit hand om mig.

Vi fick ängna oss åt aktiviteter som passade vår budget lite bättre :). 


Hop on- hop off buss genom hela KL. Det var kul att se hela staden. Jag upplevde den som väldigt brokig. Det finns allt ifrån fallfärdiga gamla hus, till överdådiga skyskrapor och kulturbyggnader. Det finns anlagda korrekta parker och naturliga grönområden, gränder och motorvägar... You namne it! 
Råkade dock ut för trafikstockning på motorvägen, så efter 45minuter stillastående så vet jag hur en malaysisk motorväg ser ut. 
Några av bilderna från rundturen med bl.a med chinatown och little India. 


Berjaya Times square hann vi också med. Det är är ett sjukt stort köpcenter med 13 våningar och över 1000 butiker. Vad sägs om ett helt nöjesfält med berg- och dalbana inomhus? Helt galet, säger jag... Vi gick en sväng på nöjesfältet och David och barnen åkte lite. 
Själva shoppingen kändes övermäktig, fick ingen överblick. Höll mig till shoppingcentret där vi bodde, Suria KLCC, där var det bara 400 butiker och 6 våningar. 


Ett besök i petronas twin tower var givet. Vi gjorde två stopp, ett på skybridgen på 41:a våningen, 170m upp och ett på högsta våningen 86:e, 360 m upp. Det var magnifikt, men lite läskigt. Jag gillar inte riktigt höjder, så jag fick lite handsvett och det killade i fötterna. 



Vi hängde vid hotellpoolen en del också. Det var väldigt mysigt, ingen trängsel och  ganska högt det också, 22:a våningen...





Maten på flygplatsen på vägen hem...


En stad väl värd ett besök. Jag skulle gärna återvända, för det finns så mycket mer att upptäcka. 

När vi kom tillbaka till Krabi flygplats, blev det faktiskt spännande en stund. 
Jag passerade passkontrollen först med mitt nya visum och David och barnen stod precis bakom. Jag gick åkte ner för rulltrappan och hämtade ut väskan och ställde mig och väntade... Och vänta fick jag göra... Det visade sig att dom glömt att "stämpla ut" Alvin ur Thailand när vi åkte, vilket blev ett problem nu när vi skulle in igen. Ovetande om vad som hände väntade jag över 20 minuter på att Alvis pass skulle passera tre högre instanser i jakten på den glömda stämpeln, men det fixade sig tillslut. 

Nu ska vi njuta av några lediga dagar på lugna Lanta. Hoppas på sol, så vi kan parkera oss på stranden och sola och bada. 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar