söndag 19 oktober 2014

bak

En skön söndag, efter en skön lördag. Idag var första dagen jag reflekterade att det inte finns något att göra. Men då menar jag det positivt. Hemma är jag van att det alltid rullar på i minst 120 och att det finns en lång lista med måsten, är det inte tvätten som ska vikas, så är det gräsmattan som ska klippas, eller bilen som ska tvättas, eller så gnager det dåliga samvetet över att garaget är en enda röra eller att jag ligger efter med jobbet... Den listan finns inte här. Det är så himla skönt! 
Anledningen till att jag fick den här känslan just idag är för att det har regnat ganska ordentligt och då är det inte optimalt att vara ute, vilket vi annars oftast är.  




Som sagt, regnar det så regnar det här. 
Barnen som bor i huset nedanför oss tyckte dock att det här vädret var helt perfekt för utomhuslek :).




Observera killen som ligger på rygg och flyter runt! 
Jaja, vi var inte ute i regnet i alla fall. Det blev däremot en del inomhusaktiviteter idag. Bakning stod för en stor del. Till frukost gjorde jag scones. 



Inte helt lätt att hitta dom ingredienser man är van vid, men det blev bra scones.  
Det finns en massa olika typer av mjöl här och vad skillnaden mellan dom är, kan man inte riktigt förstå, eftersom all text på förpackningarna är på thai. 
Det enda som inte var så bra med sconesen, var smöret. Vi har inte hittat något gott smör att ha på smörgåsen. I vanliga fall gör det inte det så mycket, men på scones är smör som smälter halva grejen. Har däremot inhandlat grädde idag och provat att göra eget smör. Det blev bra, så det får nog bli egengjort smör framöver. 
Mjölkprodukter är jämförelsevis väldigt dyrt här. En liter grädde drygt 40kr, två liter mjölk en tjuga, två kilo ost 160kr och 125g osmakligt bredbart margarin en knapp en tjuga. 
Jag och Line hann även med att baka en kladdkaka med kolasås av kondenserad mjölk. Den blev inte så kladdig, mer som en brownie, men den var väldigt god i alla fall. Jag har saknat kladdkaka sååå.  Nästa gång blir det dock kortare tid i ugnen, så den blir riktigt kladdig. 



Vad har vi mer gjort idag...
Jo just det jag har "opererat" Serla, som hade gått sönder. 



Så har jag både gått en 11km promenad med David på eftermiddagen och sprungit 6km innan frukost. 



Och nej, det regnade inte när jag sprang och jag har inte duschat. Jag blir så här svettig när jag springer på stranden i 28 graders värme och hög luftfuktighet. 

En sista bild bara...


Det är inte alltid dom stora sakerna som gör att man blir lycklig. Lyckan över att ha en osthyvel är total! Det finns inte osthyvlar här. Så konstigt... Men vi hade tur, vår supersnälla granne Marlene gjorde en beställning till sina föräldrar som kom hit igår, så dom köpte med en osthyvel till oss...

Nu ska jag sova och imorgon slår jag upp ögonen till en ny härlig vecka! 

Kramkram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar