måndag 8 september 2014

mumsigt

Har blivit en riktig matbloggare ;). 
Gjorde en smaskig smoothie till frukost idag. 

Om du vill prova, gör såhär:

ca 10 Frysta jordgubbar
1/2 nektarin
1/3 banan
4msk färska blåbär (hälften i, hälften på)
1 dl kokosmjölk (light)
Mixa ordentligt och toppa med färska blåbär. 

Efter jobbet idag blev det en snabb sväng till Bauhaus, ikea och Marieberg. Var tvungna att köpa lite småsaker till huset och ta foton till visumansökan. 


Blanketterna är nu ifyllda. Det var inte det lättaste! Hoppas på att vi gjort rätt, så vi får våra visum.

Samtidigt som jag fyllde i blanketterna gräddade jag chokladrutor. Var tvungen att baka även om det finns en massa andra saker som måste göras. Alvin ska nämligen ha med sig chokladrutor till Brotorpsmarknad nästa fredag. Jag har ju lite svårt att baka efter att vi lämnat huset på söndag. Bakar jag idag behöver jag ju bara låna en frysplats hos någon. 

Jag tror att jag har världens bästa chokladruterecept! Dom är så galet goda att man nästan kan dö för att få en. Dom är extra allt :). Receptet är från början från Café Oscar. Jag sommarjobbade där sommaren 1993 och då var chokladrutor ett av caféets mest populära bakverk. Vi skar megastora rutor. 

Här är det hemliga receptet ;) från min fina receptbok.



5 ägg
7 1/2 dl socker
7 1/2 dl mjöl
4 tsk bakpulver
7 1/2 msk kakao
3 msk vaniljsocker 
300g smält smör
3 dl mjölk

1. Vispa ägg och socker pösigt

2. Sikta i mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao och vänd ner i äggsmeten. 

3. Tillsätt det smälta smöret blandat mer mjölken och rör till en slät smet. 

4. Grädda i smord och mjölad eller bakplåtsklädd långpanna i 180 grader på nedersta falsen i 30 minuter. 

5. Känn med privatplan att kakan är torr. Låt svalna. 

Glasyr:
5 1/2 dl florsocker
4 msk kakao
2 msk vaniljsocker
3/4 dl starkt kaffe
200g smält smör

6. Sikta ner florsocker, kakao och vaniljsocker i en bunke.,

7. Tillsätt kaffe och det smälta smöret. 

8. Vispa ihop med elvisp

9. Bred glasyren över den avsvalnade kakan. 

10. Strö över rikligt med kokos eller strössel. På café Oscar hade vi alltid blandat strössel. Alvin föredrar dock kokos. 

11. Låt glasyren steln och skär i stora rutor

Det blir en ganska hög kaka, så det krävs en rejäl långpanna. Idag gjorde jag halv sats och använde en mindre form. 

Lycka till med bakningen, så håller jag tummarna för att vi snart har våra visum.

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar