söndag 7 september 2014

middagsbesök

Blåbären som vi plockade imorse användes till den här riktigt goda glasstårtan som vi hade till efterrätt idag. Den kommer att bli en klassiker här hemma. Så enkel och så god. 


Här är receptet:
2 dl socker
4 äggulor
1 tsk vaniljsocker 
200 g philadelphiaost
4 äggvitor
4 dl vispgrädde
1 marängbotten
Frukt eller bär till garnering

1. Vispa gulor och socker pösigt och rör i Philadelphian. 
2. Vispa grädden och vänd ner i äggsmeten. 
3. Vispa vitorna och vänd försiktigt ner i smeten. 
4. Lägg den färdiga marängbottnen i en form med löstagbar botten och häll över glassmeten.
5. Frys i minst 5h
6. Ta fram ca 1h innan den ska ätas och ställ i kylen. 
7. Dekorera med frukt eller bär. 

Ska prova att köra glassmeten i glassmaskinen någon gång. Det kommer säkert att bli väldigt gott. 

Innan tårtan åt vi chilin som jag förberedde igår. Det var första gången jag lagade chili och den blev verkligen toppengod. Som jag skrev tidigare hämtade jag inspiration från flera recept och gjorde en egen blandning. 
Förberedelserna igår såg ut såhär: 

Idag värmde jag upp den och tillsatte bönorna, 


och serverade med flera tillbehör. 


Så här gjorde jag min chili: 

1500g högrev
Salt 
Svartpeppar
4 gula lökar, grov hackade
2 rödlökar, grov hackade 
4 stora pressade viltlöksklyftor
1 paket bacon
1,5 tsk spiskummin
3 tsk chilipulver
1 tsk paprikapulver 
1 tsk kanel
3 tsk timjan
5 msk tomatpuré 
3 msk sambal
3 buljongtärningar
1 msk råsocker 
3 burkar krossade tomater
2,5 dl mörkt öl
1dl vatten
1 burk stora vita bönor
1 burk kidney bönor
1. Skär köttet i ca 2cm stora kuber, salta, peppra köttet och bryn det i smör och rapsolja. Ta ur köttet ur grytan. 
2. Hacka löken, tärna baconet. 
3. Fräs lök, vitlök, bacon, kryddor och tomatpuré. 
4. Lägg tillbaka köttet, tillsätt krossade tomater, råsocker, sambal, buljongtärningar, öl och vatten. 
5. Koka under lock 2,5-3h så att köttet kokar sönder. Ta gärna två gafflar och dra isär köttet när det kokat klart. 
6. Tillsätt bönorna sista 10 minuterna av koktiden. 
7. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar. 
8. Servera med créme fraiche, majs, sallad, paprika, tortillabröd, nachochips och kokt kornris. 


Hela middagen avnjöts tillsammans med Martin och Karin i solen på vår altan. Det var verkligen härligt! Lika varmt som en högsommardag. 
Fick även möjlighet att gosa med den här sköningen ❤️. 
Han är grymt lik Alvin. Så häftigt! 




Vi hinner träffa Sixten en gång till innan vi åker, eftersom Karin och han är kvar i Örebro en och en halv vecka till. Det känns helt overkligt att nästnästa gång jag träffar honom är han över ett år och kan gå och prata. Lilla hjärtat! 
Martin sa vi däremot hej då till idag, han åker hem imorgon, så vi ses inte förrän nästa sommar. Det kommer att bli många hej då nu...

När det gäller fix och förberedelser, har vi rensat i garaget idag. Hann en bra bit, men det är lite kvar ännu. Det är mycket som vi kastar direkt, men en del guldkorn hittade vi. Som den här gamla Philips skivspelaren från slutet av 60-talet. 


Jag var helt säker på att jag hade kastat den tidigare, så jag blev väldigt glad när jag hittade den. Den har jag spelat många singlar och LP:n på och den fungerade fortfarande klockrent!  

Kramkram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar