måndag 29 september 2014

galet!

Ikväll har vi upplevt thailändskt matkultur på hög nivå! 
Vi gick iväg med ena mopeden till ett garage för att få en punka lagad. Medan vi väntade blev vi bjudna på lite mat. Det slutade med att vi åt middag samtidigt som vi fick däcket lagat. Allt på samma ställe! Vi satt i den främre delen av lokalen. Där fanns ett öppet kök och några plastbord och stolar. I den inre delen var verkstaden. 



Killen som lagade punkteringen  berättade att han har verkstaden och det är hans mamma som lagar maten. Hon gör det med massor av kärlek, låter det koka länge och använder bra råvaror. Hon använder inte ens färdig kokosmjölk när hon lagar mat, utan tar hela kokosnötter och river kokosköttet. Hon lagar först och främst mat till familjen och men hon lagar extra varje dag och säljer. När maten är slut, så stänger hon helt enkelt för dagen. 
Vi fick den mest fantastiska massaman curryn jag har ätit och pork leg (fläsklägg) som kokat i 6 timmar. Det var underbart gott och mört. Smakade som en riktigt god pulled pork. Till det fick vi såklart risoch  en massa thailändska tillbehör. Dom gröna runda grönsakerna som syns på fotot var jättegoda. Smakade som squash men var stora som limefrukter ungefär. Jag tordes inte smaka på så mycket annat, eftersom det mesta var det massor med chili på/i. 

Det var galet på alla sätt!!! 
Galet att äta i en verkstad
Galet gott
Galet billigt
Galet trevliga människor
Galet galet ;)

Vi betalade 290thb för däckbyte OCH mat, vilket motsvarar knappt 60kr. 
Vi kommer med all säkerhet äta där igen! 

På vägen hem från garaget hämtade vi den första omgången tvätt. Även det galet billigt! 99thb (ungefär 20kr) för 5 t-shirts, 1 par byxor, 3 par shorts, 7 linnen, 21 par trosor/kallingar, 7 par strumpor och 3 bh:ar. Tror aldrig jag lär mig att vika kallingar som thailändarna gör. Det är som hårt vikta små kåldolmar. 


Älskar det här landet!
Kramkram

3 kommentarer:

  1. Galet härligt Malin! Jag läser, njuter och minns mina tre månader på Lilla skolan. Ska bli så roligt att följa er. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi njuter också vill jag lova! Allt är verkligen galet härligt på Lanta. Förstår att du längtar tillbaka, som det känns nu skulle jag kunna stanna längre än till nästa sommar, men det har ju bara gått en vecka nu. Framåt april, maj längtar jag nog hem. Många kramar tebax :)

      Radera
  2. Vattnas i munnen, SLURP ;-)

    SvaraRadera