onsdag 19 november 2014

utveckling

Åka på öppet bilflak, vara på thaicooking school, träna adventssånger i 30 gradig värme, leda cirkelträning på stranden, leda vattengympa, duscha i en vattenslang, bada i pool på arbetstid, regn genom taket... 
Det har varit tre arbetsdagar fyllda med nya erfarenheter. Jag utvecklas massor och hittar nya sidor hos mig själv som jag inte trodde fanns. 

I går hade vi thaitema på skolan. Jag åkte med en grupp på matlagningskurs. Om någon sagt till mig för ett halvår sedan att jag skulle åka bak på ett öppet bilflak och ansvara för en aktivitet med grupp elever där all kommunikation sker på engelska, hade jag skrattat. Men nu fixar jag det! 
Jag fick inte laga någon mat, men lärde mig ändå hur man ska göra, så nu kan jag bjuda på thaimat :). Eleverna var toppenduktiga. Rätterna dom fick laga, som jag också kan laga nu, var Pad thai med kyckling, kyckling med cashewnötter samt friterad banan. 


Idrott ja... Det är ju inte heller min grej. Men här planerar jag och leder idrotten med min grupp. Vi har haft ett arbetsområde med bollspel där vi körde beachvolley och fotboll. Till fotbollen hade jag dock en fotbollsspelande pappa som hjälpte mig. 
Nu kör vi styrka och kondition. Det gillar jag ju, men jag har aldrig lett pass tidigare. Nu har jag dock snickrat ihop två tuffa pass som vi kört på stranden. Det ena var en poängjakt med styrka/kondition, det andra ett hårt cirkelpass. Jag har dessutom satt ihop ett vattengympapass. Det är inte illa! 
När vi körde vattengympan frågade eleverna om jag är vattengympaledare, när jag svarade nej trodde dom minst att jag hade jobbat som reseledare på något charterbolag. Det var ju ett bra betyg tycker jag :). Kanske har en ny karriär på gång. 
Efter idrotten badar vi alltid i poolen och duschar av oss. Fast inte i en dusch utan i en slang. Det finns en dusch och två slangar, men slangarna är effektivare. . Vattnet är dessutom kallt. 



Fast det är i och för sig ingen skillnad mot i vårt hus, vi har inte haft varmvatten på många veckor nu, men man anpassar sig till det också. 

Och så adventssångerna... Känns förvirrat. Har ingen känsla för att det snart är jul. För mig har det varit sommar i 6 månader nu. 
Idag såg jag bilder på Instagram när folk hade halsduk och röda näsor. Det kändes helt fel. Här blir min näsa också röd, men det är av solen, inte av kylan. Att jag dessutom fick en bild skickad till mig på söta Sixten <3 i Lines gamla åkpåse, spädde på årstidsförvirringen ännu mer.


Tillslut något som jag varit med om ganska ofta hemma. Det regnade in i mitt klassrumm idag. Inte mycket men det kom några droppar. Med tanke på hur mycket det regnade ute, så kunde det varit värre. Men som sagt det är jag van vid. I biologisalen hemma får vi alltid ställa ut en hink om det regnar mycket. 



Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar