onsdag 5 november 2014

jämförelser

Nu är vi både fler pedagoger och många fler elever. Från och med i måndags är vi på skolan 55 elever, 8 pedagoger och så vår rektor. Det är jättekul med nya kollegor och så klart kul att träffa nya elever också. Men det känns ändå konstigt att vi om bara ett par månader är 150 elever och 21 pedagoger på skolan. Vi kommer alltså öka elevstyrkan med 173% och personalstyrkan med 133%.  Var ska alla få plats??? Tycker det är ganska fullt nu ;). 


Igår var vi några kollegor som gick ut och käkade tillsammans, vilket var både gott och trevligt. Först blev det fantastisk mat på Garaget för ca 12kr per person. Det innebär att det är ca 483% dyrare att käka en pizza hemma än att käka en middag på Garaget. 


Sedan gick vi till en kaffebar och tog en kopp kaffe, eller om man hellre ville det, åt en glass med cornflakes(!!!) på. 


Varför lägger man cornflakes på glass??? Det blev i och för sig crunchy, men jag föredrar nog ändå cornflakes till frukost, tillsammans med mjölk och banan och plain mangosorbet. 
Nästa fredag ska hela personalen ses här hemma. Får se vad jag ska hitta på för något då? Det blir inte cornflakesglass, men jag kanske bakar nåt smarrigt. Mat hämtar vi nog från någon restaurang. 

Kollade vädret för kommande vecka. Vi får okej väder här, varken topp eller botten. Det roliga var när jag jämförde med vädret hemma...





Här: 49 soltimmar på åtta dagar.
Hemma: 3,9 soltimmar på åtta dagar. 
Det innebär att det skiljer 45,1h soltimmar eller att det är 1156% fler soltimmar här än hemma. 

Förstår om ni behöver käka D-vitaminer där hemma. Själv har jag slutat att ta mina D-vitamin sedan jag kom hit. Tänker att jag klarar mig ändå ;)
Fast nu har jag i och för sig blivit förkyld, men jag tror inte det beror på att immunförsvaret försämrats på grund av D-vitaminbrist.
Hoppas jag känner mig piggare imorgon, för jag vill träna, eller i alla fall promenera, har vilat i flera dagar nu. 

Om jag ska göra någon för oss tråkigare jämförelse, så skulle det väl vara boendet. Vi ger ca 12500kr/månad här för att bo, det gör vi inte hemma. Har ingen exakt siffra för vad det kostar hemma, så det kan inte bli någon procentuell jämförelse. Men helt klart dyrare här. 

Kommer framöver redovisa lite levnadskostnader här på bloggen. Det kanske kan vara intressant om någon funderar på att komma hit på longstay. 
Vi håller lite koll på våra utgifter nu, så vi vet på ett ungefär vad vi ska budgetera varje månad. 


Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar