lördag 22 november 2014

dip

Regn idag igen...
Lite trött på regn nu faktiskt. Känns retligt när det alltid regnar på helgen. Det är i och för sig skönt att det inte är så väldigt varmt, "bara" runt 30, men man blir så begränsad i vad man kan göra när det bara regnar och åskar. Kan ju vara skönt att mysa inne och lyssna på regnet någon gång ibland, men inte varje ledig dag. 

Vi har tagit det lugnt idag, men ändå fått några saker gjorda. 
Jag har klippt hela familjen. Inte mig själv såklart, men dom andra tre. Börjar få snits på både maskinklippning och sax nu. Vill inte på något sätt påstå att jag är duktig, men det blev okej. 
David fick korta sidor, som vanligt. 


Alvin blev snaggad och Line blev av med några centimeter av sina slitna toppar. Alvins snagg syns på bilden, men Line är nybadad och rufsig, så på henne är det svårt att se att hon är nyklippt. 


Vi har även inhandlat lite nya snorklar och masker inför morgondagens snorkeltur. Jag fick ett nytt gult set, Line fick en snorkel och Alvin en mask. Ni får se dom imorgon när jag lägger ut bilder från snorkelturen. 

Har också med spänning väntat på att min gräddfil, eller kanske mer creme fraiche, skulle bli klar. 
Jag har aldrig gjort varken, gräddfil, yoghurt eller creme fraiche själv tidigare. Nu behövde jag dock gräddfil till dippen och det finns inte här, så då var det bara att googla och göra egen. 
Jag har hittat småburkar med naturell yoghurt för 5kr och väldigt små burkar med sourcream som är okej, för ca 15kr. Inga av dom är dock optimala att blanda dip på. Skulle möjligtvis vara sourcreamen, men det blir väldigt oekonomiskt, när det går åt lite drygt två burkar till varje dipskål. Vet att det ska finnas en bättre sorts sourcream på 1l förpackningar, men den har alltid varit slut när vi har handlat. Igår sa dom "maybe, seven days", när jag frågade. 


Så här gjorde jag: 
1. Jag tog 3dl grädde och 1,5 dl mjölk och värmde tills det nästan kokade. 


2. Jag hällde över den varma gräddmjölken i en väl rengjort skål och vispade lätt i den tills den var lite varmare än fingervarm.
3. Som ymp tillsatte jag drygt 3msk sourcream och vispade sedan ordentligt. 
4. Jag satte på ett lock och ställde ner burken i vår lilla frigolitlåda. Det behövs inte, men den ska stå ganska varmt. 


5. Burken fick stå i 17h


6. Sedan rörde jag om och ställde in i kylen. Den var ganska lös till en början, men tjocknade när den blev kall. 

Den blev helt ok. Konsistensen var som gräddfil, men smaken en aning tam. 
Till nästa gång ska jag tänka på följande: 
Ta större andel mjölk. Den blev lite för gräddig. 
Använda naturell yoghurt istället för sourcream som ymp, för att kanske få en lite mer syrlig slutprodukt. 

Tillsammans med dipmixen blev den dock gudomlig! 



Så ikväll har vi haft kvalitetsmys! 
Vi har kollat på idol från igår...


...och ätit dip, chips, grönsaksstavar, småtomater, mango sticky rice, mentos samt druckit cola, eller öl om man heter David :). 


Det var en underbar combo! Grönsaker och dip, samt mango sticky rice är några av mina absoluta favoriter. 

Nu kommer jag att sova riktigt gott!

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar