söndag 16 november 2014

min

Idag var det min dag, vilket innebar att jag fick bestämma dagens aktiviteter och mat. 

Jag bestämde redan igår att om vädret var ok, skulle vi packa picknic och åka till en strand och mysa. Och tänka sig, det var sol imorse, fast jag är ledig. 

Jag gick upp när jag vaknade och slängde ihop en picnickkaka. Receptet är hur enkelt som helst. Jag fick dock modifiera det lite, eftersom varken fil eller pärlsocker finns här. Istället för fil tog jag yoghurt och pärlsocker uteslöt jag helt enkelt. 

Snabb picknickkaka

Ca 10 bitar
1 ägg
1 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
1 dl filmjölk
50 g smör, smält
2 ½ dl vetemjöl 

Garnering
kanel
pärlsocker 

Gör så här: 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Klä en rund form, 20–22 cm i diameter med bakplåtspapper.
2. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en slät smet.
3. Bred ut smeten i formen. Pudra kanel och strö pärlsocker över kakan.
4. Grädda kakan mitt i ugnen i 25–30 min. Känn med en provsticka att kakan är klar. 

Efter det gjorde jag frukost till familjen. Tänkte först att vi skulle gå på restaurang och äta frukost, men jag konstaterade att det David och barnen ville äta hade vi hemma, så det gick precis liks bra med hemmafrukost. 

Efter lite inhandlingar var jag redo att packa "picknickkorgen", som egentligen är en frigolitlåda och vi kunde ge oss av. 


Jag valde att ta med David och barnen till den strand jag var på igår med mina kollegor. 
David och Line påväg ner. 



Alvin kom först ner. 



Sedan blev det några timmar med bad, sol, fika och letning av eremitkräftor. 







På min dag fick man också dricka shake..



...sola på balkongen...


...och gå på massage. 

Till middag valde jag en gamal favoritrestaurang, Castaway på Longbeach. Förra året när vi var här, bodde vi på God days, som ligger granne med Castaway, så vi åt här ganska ofta.  





Jag tog deras fantastiska nachostallrik. 


David åt thai och barnen tog varsin carbonara. 


En bra dag om jag får säga det själv och det får jag ju! :)

Kramkram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar