måndag 3 november 2014

transport

Idag när vi satt och åt, fick jag se något som gjorde att jag log med hela ansiktet. Transport ala thaistyle...
Mycket har jag sett att man transporterar på moppar här, men det här tar priset! Bord, solstolar, vanliga stolar, hängmattor, kuddar m.m. i en galen blandning :). 



Undrar vad svenska polisen skulle gillat detta. Men lasten var i alla fall fastsurrad ordentligt, så där får dom plus i kanten.
 Jag som tyckte jag och David var galna här om veckan när vi åkte moppe med ett pyttelitet plastbord :). 

Som bekant använder vi moped som transportmedel här. Det är det överlägset smidigaste, men det gäller att ta det lugnt och "läsa av" medtrafikanterna, för här kör man enligt "tutaprincipen" d.v.s kör om var och hur du vill bara du tutar så den du möter vet att den ska akta på sig.

David blev stoppad av polisen idag när han var ute och körde. Dom påpekade att han inte hade hjälm, vilket man måste här enligt lag. Det märks dock inte. Kanske 1/10 av turisterna och 1/100 av thailändarna som har hjälm (egen uppskattning). Han fick inga böter den här gången, som tur var. Men som jag skrev tidigare, har vi ett hjälmproblem. Det finns inte några hjälmar i Davids storlek på ön, så vi måste åka till Krabi och köpa en.

Bjuder även på en bild från dagens strömavbrott. Vi var nog utan ström i drygt 3h, men det är inget att hetsa upp sig för. Tids nog kommer den tillbaka och nu har vi laddat upp med värmeljus, så vi kan ha det lite mysigt nästa gång det blir strömavbrott. För här är det inte OM det blir strömavbrott igen som gäller, utan NÄR det blir strömavbrott...



Ha en fortsatt bra måndag, här är det snart sovdax. 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar