söndag 28 december 2014

khanom khrok

Två fantastiska dagar till har förflutit i Hua Hin. Nu är det bara en dag kvar, på tisdag efter frukost styr vi tillbaka till Lanta igen. 
Tror att vi kommer att åka hit igen, vi älskar den här staden hela familjen. Line tycker till och med att Hua Hin är bättre än Lanta. Synd bara att det är så krångligt att ta sig hit från Lanta, 60 mil i minibuss/bil eller flyg Krabi-Bangkok och biltransport till och från flygplatserna. 

Igår var vi hos familjen Ferguson. Dom bor en bit utanför Hua Hin, så vi blev upphämtade av Paul vid vårt hotellvistelse 14. Kändes lyxigt! Al in hade sovit över, så han var redan där. Vi började vid poolen med ett glas prosecco och frukt.


Sedan solade, badade och umgicks vi hela dagen. Så härligt med nya vänner både för barnen och för oss vuxna. 

Senare på kvällen pt jag den godaste middag jag ätit sedan jag lämnade Lindåsavägen. Vi bjöds på riktig BBQ med colamarinerade revben, chorizo, grillkorv, kyckling och majs. Till det grillade bjöds det på pastasallad med parmesan, ugnsstekt potatis och ett gott rödvin!


Innan vi tog en tuktuk hem avslutade vi med ett kvällsdopp i deras "lilla" pool. 


Kan bara säga tack igen till Stine och Paul för deras enorma gästfrihet. 

Idag har vi hängt på stranden hela dagen. Eller inte hela dagen kanske, jag sov till kl 9 (!!!), vet inte när det hände senast. Sedan tog vi det lugn, så vi kom väl ner till stranden strax före 12. Det var nog tur att vi inte var ute för tidigt, för högvattnet är enormt högt här. Igår fm såg det ut så här nedanför vårt hotell där vi går ner på stranden. 


Ingen strand alltså... Men väntar man några timmar fixar månen fram en strand. Som ni förstår blir det inga tidiga morgonjoggingturer på stranden här. Jag ska faktiskt erkänna att jag har inte sprungit sedan jag kom hit. Ska ta tag i det när jag kommer hem till Lanta igen. 

Tillbaka till ämnet. Idag när vi kom ner till stranden gick det alltså att vandra norrut. Vi gick längs hela stranden och la oss på den nordligaste delen. Den är absolut finast. Det är en del människor där, men det funkar. Mycket bättre att ligga där på sin egen handduk, än att trängas bland solstolarna som finns utställda längre söder ut. 
David och barnen gjorde sandfigurer.


Barnen spelade 3 i rad med snäckor och nötter (medan pappan vilade i skuggan) 



Å jag solade mest hela tiden :). Det var väldigt behagligt att sola idag, eftersom det blåste lite och det var ganska kul att bada, eftersom vågorna stundtals var höga. 

Vi lyckades bli turiströda i skinnet allihopa, vilket var lite orutinerat ;)... Men som sagt, det blåste, så man kände inte värmen. 

Middagen idag var nästan i klass med den igår. Vi åt pizza på en Italiensk restaurang, som jag naturligtvis borde tagit namnet på, för dom hade gudomliga pizzor bakade i vedeldad stenugn. 


Alltså, det vattnas i munnen på mig när jag kollar på fotot. 

Sedan tog vi en sväng på den kända nattmarknaden. Det blev ingen storshopping direkt, men det var  mysigt att bara vara där. Barnen köpte sin favorit, en Roti (thaipannkaka) med nutella och jag hittade mina favoriter khanom khrok. Jag har inte ätit det sedan vi var i Ao Nang förra året! 


Dom ser inte mycket ut för världen... Men det är så ofattbart gott. En frasig väldigt tunn yta och krämig kokosfyllning. Detta är något alla borde få smaka! 

Imorgon blir det en tripp till black mountain, berättar mer i nästa inlägg om vad vi hittat på där! 

Kramkram







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar