fredag 26 december 2014

levererar

Hua Hin levererar!
Jag trivs faktiskt bättre här än i Bangkok. David gjorde en bra liknelse när det gäller Bangkok "det är lite som att snusa, inget vidare till en början, men fantastiskt när man lärt sig". Jag hann aldrig riktigt lära mig Bangkok. Jag har dessutom aldrig snusat, men jag kan tänka mig hur det är.
Hua Hin är inte så stort, så det känns som att man lär sig det snabbare.

Idag har vi haft en riktigt skön semesterdag.

David och jag gick ner till stranden för att ta en promenad imorse, men det gick inte riktigt som vi hade tänkt. Vattnet var extremt högt, så det fanns ingen strand alls nedanför vårt hotell. Vågorna slog till och med långt upp på den lilla rampen ner mot stranden, så det var bara att vända hem igen.

Vid 12 kom Jack och hans pappa Paul till vårt hotell och hämtade Alvin. Det var två glada killar som träffades i lobbyn. Alvin har sedan varit och lekt hemma hos Jack hela dagen.

När Alvin åkt tog vi oss ner till stranden igen och då hade vattnet dragit sig tillbaka lite, så vi kunde vandra norr ut mot stan, strandvägen.
Men så hände det som alltid händer, Line blev kissnödig... Så vi tog första bästa gata upp mot stan för att hitta en toalett. Vi hade tur och hamnade vid Market village, där gjorde vi dagens första kisstopp.

Market village såg från gatan ut som litet affärskomplex med några  restauranger. Väl där inne visade det sig att det var enormt, här finns alla affärer man kan önska sig plus, spelhall, bowlinghall, lekland för barnen, biograf... You name it.

Vi käkade lunch på McD, som vanligt, höll jag på att säga. Det var det tredje McD-besöket sedan vi lämnade Lanta :).

Från MV, hade Line ett tydligt mål. Hon skulle ha semlor från Swedish bakery. Så vi tog en songthaews, vilket är lokaltrafik här i Hua Hin. Det finns några olika rutter. Ser man en bil som åket förbi, vinkar man, så stannar den och man hoppas på flaket. När man vill av, så plingar man, precis som på bussen hemma. Sedan är det bara att hoppa av och betala för sig. Hela 10 bath går resan lös på om man inte åker långt vill säga. Då får man slänga upp 20 bath, ca 5kr. Det som är bra är att det finns inget hållplatssystem, utan man får hoppa av och på där det passar.

Vi hittade fram till målet.
Och det blev både prinsesstårta och semla. Bullen och mandelmassan var god. Men tyvärr var det inte grädde utan en marängsmeten både på semlan och i tårtan. Gräddälskare som jag är, så tyckte jag inte att det var ok... Det smakade gott, men det var inte rätt!

Vi gick vidare och kollade i stan.
Hamnade på en gammal pir...

...på en nyare pir där det fiskades...

...men inte med de här båtarna...

...det rensades tusentals bläckfiskar...

Vi vandrade vidare och tog ett glas vin efter vägen och gjorde kisstopp två för dagen.

Sedan tog vi strandvägen tillbaka hemåt. Och då hittade vi den. Den vita stranden med palmerna.

Tyvärr hade fler hittat den innan oss.

Det var långt hem, så Line fick rida en del av vägen.

Gissa om hon var lycklig? :)

Kisstopp tre gjordes efter ridturen. Det blev en variant i naturen ;).

Vi avslutade dagen tillsammans med familjen Ferguson på marknaden cicada matket. En härlig kvalitetsmarknad med massor av hantverk och mat.
För att få äta köpte man matkuponger som man sedan gick och handlade i matstånden med.
Jag åt kolgrillat kycklingspett och fläskspett samt mango stickyrice till efterrätt. Det var supergott.

Vi avslutade med att kolla på väldigt duktiga barn och ungdomar som dansade breakdance.

I natt ska Alvin sova över hos Jack.

Om ni ser någon av dessa, så ring polisen!

Ser fram emot en fin dag imorgon också!