fredag 5 december 2014

gul

Idag är det en gul dag! 
Kung Bhumbibol Adulyadej fyller 87 år idag och gult är hans färg. Detta betyder helgdag här i Thailand. Det är även nationaldag och fathersday. Thailändarna bär gult idag för att hedra kungen och  när jag tänker efter har det här varit en gul dag för mig också.  


Vi tjuvstartade dock med det gula redan igår. Efter jobbet åkte jag, Lisa, Lotta, Lola och Ulla till Diecks Deli. Där lånade Susan ut sitt kök, så vi kunde baka lussekatter. 
Det är inte lätt att få tag på saffran och jäst här, men Lisa som är ett lussebullefreak hade naturligtvis fixat så att hennes man hade ingredienser med sig när han kom hit på besök.
Det var väldigt trevligt att baka och umgås. Medan degen jäste pratade vi strunt och hjälpte Lola som översatte restaurangens julmeny till svenska. Vad sägs om sill, köttbullar, ostar och hembakt surdegsbröd? 
Åter till bullarna...


Dom blev superfina och smakade underbart. Meningen med baket var att överraska resten av kollegorna med dom gula bullarna på den gula dagen, men vi tjuvsmakade lite. 
När jag kom hem var det två små gullungar som blev glada kan jag lova. Har nog aldrig sett någon äta en lussebulle så snabbt och ändå njuta så mycket :)! 

 
Morgonen idag började tidigt. Vi träffades redan kl 6.45 på jobbet och fixade iordning en riktig mysmorgon! 
Vi värmde lussebullarna enligt principen man tager vad man haver :). Och Lisa hade en hårtork så då använde vi den. 


Nina hade med sig blossa glögg, hemifrån Sverige som vi värmde. 


Sedan dukade vi ett fantastiskt bord med Ninas medhavda polkagrisar, mandlar och mögelost samt Lolas pepparkakor och lysandetomte. 


Det blev supermysigt! Och när jag blundade och inte tänkte på att jag hade shorts och t-shirt på mig, så skapade lukterna en riktig julkänsla... Kollegorna blev jätteglada!
 När man är hemma i Sverige fnyser man lätt åt människor som är utomlands och tjatar om saker hemifrån. Varför tjata, när man själv valt att åka utomlands???  Självklart är jag oerhört tacksam över att vi kan vara här och jag uppskattar den thailändska maten och tar del av de thailändska sederna och traditionerna. Men det betyder ändå oerhört mycket att få ha det svenska som man är van vid. Jag värdesätter och njuter mycket mer av det här, när det inte är vardag. En lussebulle och en pepparkaka, ett ägg med kaviar  eller en bit marabou choklad är obetalbart! 

Mer gult! På skolan hedrade vi kungen på hans födelsedag genom att vi hade den gula flaggan uppsatt och så sjöng vi den thailändska nationalsången på morgonsamlingen. 



David blev gult uppvaktad på fathersday! 
Den första ostbågspåsen för honom på tre månader. Det var en uppskattad present!


Vi var på Lanta Divers och köpte ostbågarna. Där hade dom även fått hem högsäsongens lösgodis. Det var inte uppackat än, men det stod flera hundra (!!!) burkar med dumle, lakritspengar, polly, sockerbitar, nappar, sura colaband, skumsvsmpar, syrlingar, punschpraliner m.m i hela butiken. Gissar att vi kommer spendera ett antal bath där. 

Trodde ni att det var solgult ute idag på den gula dagen, så hade ni fel... Någon timme efter att jag slutade jobba kom åskan och störtregnet. Jag börjar bli så van vid att ledighet=regn, så jag hade nog blivit mer förvånad om det varit solgult. 
Men jag är glad i alla fall. Dagen har hittills varit toppen och nu börjar det bli dax för den trevliga sysslan att välja middagsrestaurang. 

Imorgon drar vi till Phi Phi i två dagar. 
Livet är underbart! 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar