måndag 8 december 2014

Phi Phi

Äntligen kan jag posta det här inlägget... Nätet på hotellet på Phi Phi var inte så stabilt och när vi kom hem hade vårt nät hemma tagit semester, men nu så.

Vilken skön semesterhelg vi har haft på Phi Phi! Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, ingenting tror jag. Det var nog därför det blev så bra.
Har tagit massor med bilder.

Vi åkte i lördags morse med färjan från Saladan. Jag var lite nervös, eftersom jag glömde att fixa åksjukepiller, men det gick bra. Havet var lugnt. Lugnt var det däremot inte när vi steg i land på Phi Phi. Efter att vi betalat dom 20bath det kostar att gå i land, så stod säkert 100 personer på piren och nästan slet i oss, för att vi skulle boka longtailutflykt med just dom. Vi hade dock redan förbokat en longtail. Det kändes skönt, jag blev nästan yr i huvudet av allt tjat. Tror att det är bra att ha bestämt sig innan man går i land om och vad man ska boka.  


Vi bodde ungefär 10 minuters promenad från piren, på Andaman legacy. Det var ett bra hotell. Välstädat, inga kryp, välskött trädgård, pool, bra frukost, bra storlek på rum, endast halvhårda sängar, lugnt område. 


Vi (läs barnen) badade hela tiden. Konstigt att dom inte utvecklade simhud mellan tårna :).


 David och jag promenerade runt en del på ön. Vi gick och kollade in partystanden på andra sidan ön. Där hade några redan kört igång partyt fast klockan inte ens var tolv, medan andra knappt hade vaknat. 


Alvin är lite skeptisk till sugkopparna på bläckfiskarmen som han hittade i mormors fried rice. 


På väg till viewpointen gick vi förbi en av öns transporter. 
På Phi Phi är inga motorfordon tillåtna. Så alla transporter sker på sådana här kärror som skjuts framför en när man går. Människorna transporterar sig runt på ön med cykel. 


Framme vid trappan till viewpoint. Vet inte hur många trappsteg det var men det var många, eftersom utsiktsplatsen ligger 186 möh. Men det var värt varenda svettdroppe, utsikten var magnifik! 





Efter rekommendation från en arbetskamrat letade vi reda på det här glasstället. 


Man fick "designa" sin egen glass. Man valde först glassmet, vanilj, choklad eller yoghurt. Sedan valde man två smaker som han tilsatte och hackade ihop med glassmeten på en kyld platta. Efter det plattade han ut glassen och skrapade ihop den i rullar som han ställde i en bägare. Sedan toppades skapelsen med grädde och valfri sås. Vi gillade den skarpt. Det blev varsin både i på lördagen och söndagen. Just den här som är på bilden är vaniljglass smaksatt med oreo och jordgubbar. 


Södagsfrukost med den här utsikten klagar man inte på! 

Vår söndagssktivitet var longtailtur med snorkling. Vi hade hyrt en egen båt i fyra timmar, som tog oss dit vi ville. 


Den här gången var jag lite mer rutinerad och gick till Apoteket och köpte mig en karta av dom små gula... Världens bästa åksjukepiller. 

Vi började med att åka till Maya beach, stranden från filmen "the beach". Jag har förövrigt inte sett den filmen, men måste väl göra det nu när jag varit på stranden. 
Vi var beredda på att det kostade pengar och att det skulle vara mycket folk, men vi ville ändå åka dit för att kunna bocka av det på listan. 


Vi kom dit ganska tidigt och då var det bara halvmycket folk. Vi betalade våra 200 bath (!!!) per person vid landstig och slog oss ner på stranden.



Den stranden har nog bannemej den vitaste och mest finkorniga sand jag har sett.


Om man bara bortsåg från allt folk, var stranden underbar. Tycker nästan själv att fotot ser ut att vara taget från en resekatalog :). 


Men vänder man blicken åt andra hållet är det folk högt och lågt, mest japaner. Japaner på gruppsemester har en konstig förkärlek för att yla och skrika tillsammans, vilket är mycket irriterande :(


Något som också är lite irriterande och som förvånade oss var att människor generas inte för något, det poserades och plutades med läpparna överallt. Pinsamt tycker jag... Vad är det för fel på att ta en vanlig bild ståendes?


Vi tog en mysig liten promenad in på ön...





...och kom till en liten lagun. 


Efter någon timme drog vi vidare mot Phi Phi leh och badade och snorklade i det fantastiska vattnet. Jag har aldrig sett något vatten som liknar det runt Phi Phi. Det fanns galet mycket fiskar. David fotade lite. Lägger ut någon bild på det senare. 


Vi avslutade turen med att åka förbi Viking cave och fotografera. 

På barnens begäran hängde vi sedan vid hotellets pool i väntan på färjan tillbaka till Lanta. 


På färjan hem träffade vi våra grannar och Alvin och Viktor satt längst fram på färjan tills ovädret kom...


Det var en magnifik och skrämmande mörk vy som tornande upp sig. Vädret vände på några minuter från att vara strålande sol till att vara fullt oväder med blixtar, muller, regn och storm. Det var lite läskigt, men vi kom fram till Saladan tillslut. 

Det var en toppenhelg, men som vanligt tycker jag att besöket var lite för kort. Jag hade gärna flanerat runt och utforskat ön några dagar till. Men, men färjan dit är billig, bara 450bath per person ToR, så vi får väl helt enkelt åka fler gånger. 

Det var en riktigt skön semesterhelg. Ibland måste man ta semester från Lanta, även om det är ett paradis här också.

Nu laddar jag om för en ny arbetsvecka! 

Kramkram





2 kommentarer:

  1. Ser helt fantastiskt ut!! Bilderna skulle man absolut kunna använda i en resekatalog :) Själv väntar jag på snön och hoppas den kommer snart.. Saknar er, men tiden går ändå fort och snart ses vi igen. Kramar!

    SvaraRadera
  2. Ja, snart är det midsommar och då hänger vi på campingen. Kramkram

    SvaraRadera