söndag 18 januari 2015

slapparsöndag

Idag har jag verkligen bara slappat...
Det är väldigt skönt ibland, men jag får lite dåligt samvete när jag inte gör något. Det finns fortfarande ett uns kvar av det gamla prestationsinriktade tankesättet, men det är på väg bort. 

Efter den goda sconesfrukosten som David bjöd på, la jag mig helt enkelt i sängen och slöade i några timmar. Slumrade till någon minut emellanåt. Sedan flyttade jag från horisontalläget i sängen till horisontalläge i solen. Ni hör ju, effektivitet på hög nivå! Där förblev jag tills barnen ville ha lunch. Då fick jag lov att klä mig och gå till Sawasdee, närmsta restaurangen, och beställa två take away lådor, en med fried rice och en med phad tai. Laga egen lunch var inget alternativ idag. 

Passerade resebyrån Apple travel på vägen till restaurangen. Kan verkligen rekommendera den resebyrån om ni ska på utflykt, beställa transport eller hotell. Dom fixar allt och är bra på engelska. Hoppade in där och beställde transfer till Davids föräldrar som kommer på onsdag och bokade 70 års presenten till Davids pappa. En natt i beachfront villa på Sivalai på Kho Mook. Hoppas han kommer gilla det. 


Efter den lilla utflykten på säkert 400m, till fots, blev jag så trött att jag softade lite till ;). 

På eftermiddagen var jag tvungen att ta mig i kragen och baka bullar med Line. Det hade jag nämligen lovat. Och har man lovat, så har man. 
Med mitt bak av morotsbröd förra veckan i färskt minne hade jag inte så stora förhoppningar om att få ihop några bullar. Den degen överjäste nämligen på grund av värmen, så när brödet väl kom in i ugnen blev det mest platt. Det blev absolut gott, men aningen platt och kompakt :). 

Första utmaningen var att få ihop en deg utan varken, Kitchen aid, elvisp med degkrokar, trägaffel eller bunke. Men jag tog den största kastrullen i köket och knådade förhand i den. 
Nästa utmaning är mjölet. Det beter sig inte alls som mjölet hemma, så man får chansa lite på mängden. 


Degen blev ganska hård och jäste faktiskt knappt alls i första jäsningen, men vi bakade ut i alla fall. 
Vi kavlade och kavlade, det var inte lätt att kavla en så hård deg. Fick ut den till slut och bredde på kanelfyllning. Smöret var så mjukt att allt mest kladdade runt, men tillslut fick vi i små klumpar i bullformarna i alla fall. Mirakulöst nog jäste dom nu och efter att ha penslat, eller mer slabbat dom med ägg med handen, eftersom jag inte har någon brödpensel blev resultatet okej efter gräddning. Dom ser dock lite nakna ut utan pärlsocker. Men det går inte att få tag på här. Får göra lite florsockerglasyr om jag ska bjuda någon på fika.


Smaken var det dock inget fel på. Dom var ljuvligt goda. 
Med den fina bakhandduken med dalahästar på kan man nästan tro att jag är i Sverige. 

Middagen intogs ikväll på papas i Saladan. Hade köpt potatis och köttfärs, för att göra köttbullar och mos, men efter bullbaket fick det vara nog ned husligheten för idag :). 

Har en fundering, som någon kan få svara på om ni vet. Har inte hittat frusna lingon här och jag skulle vilja koka lingonsylt, men jag hittade frysta tranbär. Hur smakar tranbärssylt? Går det att ersätta lingonsylt med tranbärssylt?

Har återigen intagit ryggläge i sängen, för nu är det god natt här. Imorgon väntar jobb och träning. Jag får nog köra både morgon PW och löpning efter jobbet, för att kompensera för allt slappande idag ;).  

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar