söndag 25 januari 2015

koh mook

Så var vi äntligen hemma efter helgens underbara utflykt till Koh Mook. 
Vi reste naturligtvis med Donald och Svea. Donald hade fått resan i 70-års present av sina barn.

När man är i paradiset, som vi faktiskt är varje dag här på Lanta, så tror man att det inte kan finnas finare ställen, men det finns alltid något som är lite bättre. Koh Mook är ett sådant ställe som är liiite bättre. 

Tänkte att jag gör inlägget utifrån några av alla de bilder jag tog. 

Vi valde att ta färjan från Lanta ner till Koh Mook, det är en resa som tar ca 2h. Man kan åka speedboat också, men det tar lika lång tid, eftersom den gör fler stopp efter vägen. Det är dessutom dyrare med speedboat än med färja.Tar jag bara ett av mina gula åksjukepiller, som jag skrivit om tidigare, så är det ganska trevligt att sitta ute på däck och sola. 


Vi bodde i en bungalow direkt på stranden på Sivalai beach resort. 


Rummet var riktigt fint



Och utsikten från terassen magnifik. 



Färjan lägger till på öns västra sida, så man får åka "taxi" (tuktuk utan tak) rakt över ön för att komma till Sivalai. 
Resan går delvis genom djungeln men man passerar även öns lilla by. Donald och Svea åkte i taxin bakom oss. 



Jag började med en promenad på stranden runt udden. Var nyfiken på hur det såg ut. Den blev en tre kilometers promenad fram och tillbaka, så man behövde inte direkt trängas om man ville vara på stranden. 




Här är jag längst ut på udden med stränder på båda sidor om resorten. 


Sanden var så finkornig att det knarrade när man gick i den och den var kritvit. Det var nästan lite känslan av knarrande snö en kall vinterdag. Gissar att det här är den närmaste känsla av snö jag kommer att få på ett bra tag. 



Vi badade direkt utanför våra bungalows och alla hade sin stil. 



Barnen som hellre badar i pool blev också nöjda. 


Och poolen låg faktiskt direkt på stranden. 


Utsikten från hotellets restaurang var väldigt fin. Men betyget på maten blir bara bra om man slår ut det. 


Lunchen första dagen smakade bra, men var mer än dubbelt så dyr som den mat vi brukar äta. 
Middagen på kvällen behöver vi inte prata så mycket om... Kan bara säga att vi fick skicka tillbaka fyra av rätterna för att de var råa, när tre av dem kom tillbaka smakade det som mikrovärmda rester. David som normalt är så lugn och  tillmötesgående blev upprörd och sa ifrån rejält. Men mysigt var det i alla fall att sitta direkt på stranden. 


Frukosten var däremot helt fantastiskt. Den bästa jag ätit i Thailand tror jag. Allt som jag åt var supergott; brödet, smöret, osten, müsslin, mjölken, frukten, det stekta ägget, baconet, vita bönorna, det rökta ankbröstet, grönsakerna och som extra guldkant fanns det både mögelost, som inte jag ätit sedan vi åkte och thaipannkaka med banan och choklad.  Det här var alltså det jag fick i mig och det var bara en bråkdel av vad som fanns. 

På en av vora promenader fångade jag några riktigt söta hundvalpar på bild...


...och en trappa till ????


Jag kan absolut tänka mig att åka tillbaka till Koh Mook. För er som sitter hemma i Sverige och inte bara kan hoppa på färjan i Saladan eller Old Town, så kan jag tipsa om att Fritidsresor har charter till Koh Mook, såg pärmen i receptionen. Man kan antingen bo på just Sivalai på östsidan eller så kan man välja Charlie beach resort på västra sidan. Det såg också fint ut. 

Här sitter David och Line på stranden bredvid Charlie beach resort och väntar på färjan hem. 


 Om jag får säga att jag saknade något, så var det en bättre barbecuekock till middagen och snorkling från stranden, det funkade inte utanför oss. Men det är bara en bagatell, Koh Mook får 4,5 av 5 stjärnor av mig. 

Kramkram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar