söndag 11 januari 2015

helg

Helgen har bestått av strand, strand, strand och så lite kyckling däremellan. 
Vi har varit på Long beach både fredag, lördag och söndag. Älskar den stranden när man bara ska vara. 

I lördags var vi på den södra delen. Precis granne med Goddays Lanta, där vi bodde förra året. Där finns ett ställe som hyr ut solstolar och parasoll för 100thb/dag.


 Det är väldigt skönt att komma upp ur sanden ibland tycker jag. Även om jag blivit väldigt duktig på att handskas med att vara sandig överallt och ha sand på filten. För bara några år sedan skulle det varit nästan otänkbart för mig att ens ligga direkt på en sandstrand, jag älskar att vara på stranden, men hatar att vara sandig!
Alvin och Line köpte sandleksaker i lördags. Alvin började direkt med sitt favoritprojekt, gräva grop. 
Just den här gropen var först en "Hobbit grop", men övergick sedan till att bli en turistfälla. 




Han spekulerade i om han skulle göra som Emil och sätta en korv på en pinne i gropen, för att eventuellt fånga en turist. Jag tror dock att en Chang eller en Singha skulle vara mer effektivt i turistfångarsyfte. 

Medan jag och David tog en promenad, passade någon på att ta min telefon och fota lite baywatchposer. 


Idag började jag dagen med en springtur. Hade 15km som mål, men här ville den hemska sanden något annat. Hade sand i både skor och strumpor, vilket gjorde att jag fick blåsor på fötterna, så efter nästan 11km fick jag ge mig, Sanden-Malin 1-0. 


Men jag ger inte upp! Nu får blåsorna läka några dagar, sedan kommer jag igen med skakade strumpor och tömda skor. 
Ska försöka få upp längden på passen igen. Springer mest 5-7km rundor här. Hemma kör jag väldigt ofta långpass. Det kommer att anordnas en halvmara här 8 februari, är lite sugen på den. Att komma i form för långlopp på en månad är näst intill omöjligt. Men jag ska försöka. Tänker inte satsa på något tidsmål, bara ett genomförandemål.  Anmälan är öppen till 1/2, så jag får väl se. 


Efter löpning och frukost blev det som sagt Long beach igen. Men den här gången var vi längst norrut, utanför Lanta beach resort. David har en kompis från Lindesberg som ska bo där i tre veckor med sin familj, så vi var med dom idag. Det var väldigt trevligt att umgås. 
Lunchen intogs på en av favoriterna, some where else.


 Har hittat en ny favoriträtt där, naanbröd med sallad och tonfisk. Det är så gott att variera sig lite, inte bara äta thai, även om den oftast är både billigast och mest vällagad. 
Det kanske verkar osannolikt, men vi börjar faktiskt bli lite trötta på att äta ute. Inte trötta på thaimat, bara på restaurangmat rent allmänt. 
Har därför börjat göra mer mat hemma. Vi har ju ett fullutrustat kök, så det är inget hinder för matlagning. 
 I lördags blev det en favorit i repris, grillad kyckling med tillbehör och ikväll blev det varmamackor. 
Ska man laga mat här är det lite klurigt att hitta råvaror, men man lär sig. Det blir dock mycket kyckling. Det är lätt att få tag på och billigt. Förra veckan när jag gjorde köttfärssås, köpte jag kycklingfärs. Den kostade 85thb för ett kg och burken med krossade tomater gick på 50 thb. Lite knasigt om man jämför med priser hemma.

Måste bara få lägga ut en väderprognos. Det verkar äntligen som att vädret här håller på att stabilisera sig nu. Det har varit en extremt regnig december. För oss som är här länge, spelar det i och för sig ingen roll om det är mulet, men det är väldigt tråkigt med regn.


Vi vill ju att Koh Lanta ska visa sig från sin bästa sida nu när vi snart får besök :). Davids föräldrar kommer hit om 1,5vecka. Dom skulle egentligen komma nu på onsdag, men fick lov att boka om och skjuta på resan en vecka. Ska bli så himla kul att visa dom ön och vår vardag. Samma dag som dom åker kommer min pappa och Stisse. Så nu väntar snart besök i en hel månad! 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar