tisdag 20 januari 2015

havregrynsgröt 2.0

Började morgonen med en groda i joggingskon. Jag blev ganska förvånad, men jag tror grodan blev ännu mer förvånad :). Här blir man ganska van vid konstiga djur på konstiga platser. Stiftade närmare bekantskap med cikador och deras läte igår. Dom ser verkligen ut som monster och "skriker" när man petar på dom, eller när man sprutar insektsgift på dom. 
Bilden är lånad... Jag skulle aldrig för mitt liv ta i dom, inte ens när dom är döda. 



Dagens thaitema på skolan blev för min del besök i mangroveträsket. Vi åkte en lång tur i longtailbåt och tittade. Det är en enormt fascinerande miljö. 



Förutom mangroveträd såg vi vinkarkrabbor, slamkrypare och makaker. 
Malakerna matade vi med bananer som vi slängde i vattnet. Dom såg väldigt roliga ut när dom kastade sig i vattnet. Det blev både magplask och bomber. 


Lite klurigt stt se makaken bland alla rötter. 


Efter jobbet blev det ett pass crossfit på Lanta Gym tillsammans med mina arbetskamrater Lola och Jelena. Jag har nog aldrig varit så nära att kräkas på ett träningspass tidigare... Men då vet man att det tar. 

Till kvällsis åt jag min egen havregrynsgröt 2.0. Har läst om att man kan röra i ett rått ägg i havregrynsgröten precis innan den är klar. Det ska både vara gott och spara tid, då man inte behöver koka eller steka ägget bredvid. Kan ju kännas lite proteinfattigt att bara äta gröt, då är just ett ägg ett bra komplement.

Min lata sida tog  alltså över ikväll, så jag testade att röra i ägget istället för att koka det, som jag brukar. Det blev toppen, till och med bättre än "vanlig" gröt. Den blev både krämig och riktigt god.
Jag har alltid på chiafrön och kanel på min gröt och ibland banan eller lite socker och så mjölk såklart.  Idag blev det dock bara kanel, chia och mjölk. Men det är bara att ta på vad som helst som man gillar. Verkligen värt att testa! Var så snabb att käka upp den, så jag missade att fotografera. Det får bli en annan gång, för jag kommer verkligen att göra den här gröten igen. 

Toppade det hela med att sno ett par köttbullar av barnen. Dom käkade rester från gårdagens suveräna middag, vilken bestod av hemgjorda köttbullar, riktigt potatismos, brunsås och hemkokt lingonsylt. Fuskade i och för sig och kokade tranbärssylt, eftersom jag inte fick tag på lingon. Kändes dock ingen som helst skillnad. 


Nu måste jag sova, så jag orkar med morgondagen. Kan ju hoppas på lite mindre träningsvärk än vad jag hade förra veckan efter crossfiten. Hade träningsvärk i fyra dagar då, så nu kör vi tre :). 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar