torsdag 8 januari 2015

naglar

Idag har Line och jag lyxat lite. 
Vi har fått våra naglar målade av "M" en superduktig tjej här på ön. 
Hon motivmålar naglarna med akrylfärg. 
Man får själv välja mönster från hennes mönsterbok. Hon har galet många olika mönster att välja på, här är några smakprov men det finns säkert 50 sidor till. 


Line valde och valde om många gånger, men tillslut blev det blå botten med glitter och gula och rosa blommor. 


Hon blev så fin. 



Meningen var att bara Line skulle måla sina naglar. Hon har nämligen börjat bita på naglarna och tillslut var det så illa att hon inte hade något kvar att bita på och då bet hon söner nagelbanden istället. För att få henne att sluta, lockade jag med att när hon låtit bli att bita i en vecka skulle hon få nagelmålning som belöning. Igår hade det gått en vecka, så idag var det dax! 
Själv skulle jag inte måla mina naglar, men jag kunde inte låta bli. Att titta på motiven var som att stå i en godisbutik och titta :), så jag blev självklart sugen. Jag tittade säkert igenom mönstren 20 gånger, utan att kunna bestämma mig. Det slutade med att jag valde silverfärgad bakgrund, så sa jag till M att hon fick göra sina favoriter. Resultatet blev fantastiskt!




Själva målandet tar ungefär en halvtimma och kostar 200thb för barn och 250thb för vuxna. En billig peng för 10 små konstverk tycker jag. Vill man att M ska måla ens naglar får man kontakta henne. Hon har ingen salong, men man ringer henne så kommer hon antingen hem till en, eller så får man åka hem till henne på Klong Khong. Hon tar inget extra för att köra hem till folk, så det är bekvämast tycker jag, 

Har även ägnat mig åt en mindre trevlig syssla idag, nämligen myrbekämpning.


 I vårt förra hus såg vi inte en myra på tre månader. I det här huset, som ligger granne med vårt första, har vi hur mycket myror som helst och dom fullkomligt älskar allt js finns i skafferiet och dom är då små att dom tar sig in överallt. Igår klämde jag säkert ihjäl 200st :(. Gillar inte myror bland maten... Vet inte var dom kommer ifrån, men jag misstänker att dom har bo bakom köksskåpen. Som tur är har vår spray en lång väldigt smal sprayanordning. Med den kan jag spraya ner bakom skåpen. Så nu hoppas jag att dom försvinner.


Vi vill ha vår mat ifred i fortsättningen:). 


Kramkram

1 kommentar:

  1. Usch för myror! Tyvärr fungerar väl inte kokande vatten så bra inomhus...

    SvaraRadera