fredag 27 februari 2015

hektisk

Första dagen var ganska hektisk. Mycket att fixa med och många möten med vänner. 

Lines första möte var inte med någon "riktig" vän, utan med herr falukorv. Äntligen fick hon äta sin efterlängtade korv! :)

Det första jag och David fick göra igår morse, var att åka till huset på Lindåsavägen och rota fram vinterkläder ur kartongerna i garaget och förrådet. Som tur var, hade jag ganska bra koll på var jag packat allt och var kartongerna stod, så vi hittade det vi behövde för att inte frysa.
Känns lite instängt att ta på sig jeans och tjock tröja faktiskt. Jag föredrar linne och thaibyxor ;). 

Det märktes på kläderna att barnen har växt, framförallt Line. Overallen som var stor och pösig när vi packade in den i våras, räckte knappt till i benen nu. Det stoppade dock inte henne hon klädde på sig direkt och sprang ut och gjorde en snölykta. Det är inte så värst mycket snö kvar, men lite kan man allt hitta. 

Det var nästan ingen som visste att vi skulle åka till Sverige, vi tänkte överraska våra vänner. Det blev många förvånade miner och en del tårar under dagen. 

Jag åkte först till jobbet en sväng på förmiddagen för att fixa några saker. Där var det väldigt tyst och lugnt. 

Men jag träffade och pratade med några kollegor i alla fall. Mest förvånade av alla blev nog Maud och Linda. Skulle ha haft kameran redo och fotat deras miner när jag klev in i rummet och sa hej. 

Efter det var det dax för barnen att överraska sina klasskompisar. I Lines klass blev alla jätteglada att se henne och dom hade tusen frågor, så vi körde frågestund. Det kom frågor om allt från om vi brukar bada till om Line sett några hästar i Thailand. 
I Alvins klass blev det mer kaotiskt när han klev in. Killarna hoppade på honom i en hög och tjejerna skrek och började gråta. Det blev en liten frågestund om allt möjligt här också. Det var ganska många av klasskompisarna som blev lite ledsna och besvikna när Alvin besvarade frågan om han skulle komma tillbaka till sexan eller inte. Svaret var ju som ni vet att han inte kommer tillbaka nästa läsår. 

Från detta stressade vi vidare mot nya mål. Det var mycket som skulle hinnas med. Jag gillar inte att stressa, det är jobbigt. I Thailand stressar man inte i onödan, så jag är inte riktigt van med det nu. Nästa stopp var Örebro och  kostymshopping för David. Han var redan på plats i Örebro, eftersom han jobbar, men jag och Line körde in. 
Det var lite läskigt att köra, eftersom jag kört vänstertrafik i över fem månader nu. Men jag upptäckte snart att om jag inte tänker så mycket, så funkar det, bilkörning är ju trots allt en automatiserad handling. 

Enligt Lines önskemål blev första stoppet Ikea och köttbullslunch. 

Vi toppade med en semla. Tyvärr hade dom nog stått ganska länge, för dom var ganska torra. Vi ska köpa en riktig kondissemla idag! 

Förutom att köpa kostym till David shoppade vi lite annat smått och gott. Det blev bland annat en springform, påsklämmor och rivjärn från Ikea. På Marieberg tog jag en sväng på dom vanliga affärerna och fick med mig några kjolar, ett par byxor, lite smycken, deodorant (utan whitening !!!), tidningar, chokladkakor m.m. 

Ett par till besök hann vi med när vi kom hem från Örebro. Vi åkte först och överraskade Maria och Ellen (Peter och Oskar var inte hemma). Både Maria och Ellen blev helt chockade. Det var väldigt kul att träffa dom en kortis. Ikväll ska vi käka ihop, så att vi hinner prata mer och så att även killarna får träffas. Det ska bli väldigt mysigt. 

Besök två var hos mamma, som inte heller visste att vi var hemma. På vägen dit fick vi lite vinterkänsla. 

Mamma blev glad och förvånad, men gladast blev nog Havanna. Hon sprang runt helt okontrollerat i säkert 10 minuter. Hon har verkligen saknat barnen. 

Alvin fick för första gången se mopeden som Dan köpt åt honom. Var tog min lilla bäbis vägen???

Med ganska många glas must och väldigt många chokladdoppade pepparkakor i magen åkte vi utmattade hem till pappa och Stisse igen. Vi är inte inne i svensk tid ännu. Vi ska försöka behålla så mycket thaitid som går, eftersom jag ska jobba samma dag vi kommer tillbaka till Lanta. 

Det blev en lång och väldigt intensiv dag, men vad kul det är att träffa alla vänner igen. Ni ska veta att även om jag inte hade mer än några minuter över till var och en av er, så betyder ni väldigt mycket! Det är er jag saknar på Lanta!

Kramkram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar