söndag 22 februari 2015

skön

Sköna söndag fanns det ett program som hette när jag var yngre. Det sändes på SVT på söndagförmiddagar. Jag minns det som ett program med reportage och diverse experter som delade med sig av sina kunskaper. Vet inte om min söndag stämmer så väl överens med programmet? Det har till exempel inte varit så många goda råd av Blombertil, någon sexrådgivning av Marlena Ivarsson eller gymping med "kniiiipSusanne" Lanefeldt, men jag har ändå haft en väldigt skön söndag :).

Morgonpromenaden var den vanliga, på Klong Dao. Nu när jag haft lov har jag inte behövt gå så tidigt, utan jag har kunnat få lite sol på mig samtidigt som jag gått. Det är skönt, men det blir väldigt varmt. Det har sina fördelar att gå innan soluppgången också. Har dessutom kunnat gå några km längre, när jag inte haft någon tid att passa. 
Idag var vattnet väldigt lågt, vilket innebar att stranden blev riktigt bred. Det kändes nästan som att vara ute och gå på Autobahn. 


Tyckte också att det var ganska lite folk. Vet inte om dom var söndagströtta, eller om det faktiskt är så att det börjar droppa av folk för den här säsongen. Jag har ju aldrig varit på Lanta den här tiden på året innan, så jag vet inte riktigt hur det ska vara. 

Efter promenaden käkade vi frukost till gårdagens mello! Inga jättebra låtar, men mello är alltid mello :) och jag gjorde världens godaste shake med yoghurt, apelsinjuice, ananasjuice, frysta hallon, frysta blåbär och fryst banan. Har inga exakta mått. Jag bara hällde i lite direkt i mixern. 

Det är kul när vi kan se på bra svenska program. Jag trodde att det bara skulle vara att titta via kanalernas play appar, men de flesta program är faktiskt låsta för visning i utlandet :(. 

Efter frukosten, vilket var nästan vid lunch tog vi en moppetur ner till sydligaste delen av Klong Khong, till Krit. 
Det är ett ställe där jag och barnen älskar att hänga. David tycker också att det är ok, men det är ingen favorit. Jag gillar det för att det är litet, mysigt, det är riktigt god mat och väldigt thai. Det där med thai är inte alltid bara positivt, det kan även vara lite negativt för oss västerlänningar, som är vana vid att saker och ting ska hända snabbt. Här går inget snabbt... 
Det är till exempel inte så bra att vara för hungrig när man beställer maten. Idag fick vi vänta en och en halv timme på vår mat. Nästa gång ska vi nog beställa maten innan vi är hungriga, så får vi den kanske när vi ÄR hungrig ;).  Men vi hade inte bråttom någonstans, så det gjorde inget att vi fick vänta, förutom att barnen höll på att svälta ihjäl. När maten väl kom var den gudomlig, green mangosallad och chicken satay finns det nog ingen som gör bättre. 
Alvin väntar på maten. 

Och det gör Line också, men med lite mer stil och finess ;). 


Efter Krit åkte vi en sväng till Relax Bay och vandrade därifrån genom skogen en bit till en liten gömd strand.


 Den var väldigt mysig, men jag gillade inte att gå dit. En lite stig genom skogen på Thailands ormtätaste ö är inget för mig. Mitt mod sattes på stort prov. Vi såg naturligtvis ingen orm, men vi kunde ha gjort och i min inre syn var det kobror överallt! 
Från den här stranden vandrade vi vidare genom ytterligare ett skogsparti till ännu en strand. Här var vi inte ensama. Vi hade sällskap av både påklädda och icke påklädda människor. Vi hade alltså hittat till Lantas inofficiella nudiststrand. Det verkar dock inte som att vår väg dit var den enda vägen. Det stod nämligen några moppar vid strandkanten, så då borde det rimligtvis finnas en farbar väg dit, men den vet jag inte var den är.
Den här stranden var lite större än den första och väldigt fin. Men jag ville inte fotografera så mycket, det kändes lite pinigt. Ställde dock upp Line och fotade henne så en del av stranden syndes. Tror dock att det ligger någon naken rumpa där i bakgrunden .

På vägen tillbaka fick vi en fantastisk vy norr ut som jag fotade. Som vanligt svår att fånga på bild, men först ser man Relax Bay, sedan Long beach och längst bort Klong Dao. 

Efter det åkte David och barnen hem, men jag låg kvar på Relax Bay en timme och bara njöt. 

Tjuvkikade lite på en bröllops fotografering, det var kul. 

Måste skriva några rader om gårdagen också. 
Vi hittar nya smultronställen hela tiden. Vi åkte till Thai Cat, eftersom våra goda vänner Jelena och Johan skulle hänga där under dagen. Alvin och Line var väldigt sugna på att leka med deras barn Jakob och Julia och jag är alltid glad när våra barn med glatt humör vill åka till stranden, det är nämligen inte alltid så. 
Varför var det bra där då? 
Jo, det fanns gott om skugga på stranden där Line kunde vara, maten var toppen i alla fall phad thai, vårrullar och shakes som vi provade och personalen var urgulliga med barnen. Dom skojade och busade och hade lärt sig ord och fraser på svenska som dom till barnens förtjusning använde. Bland annat fick Line fick höra " du är snygg" och till Alvin ställde servitören frågan "springnota" och när Alvin skrattade sa han " polis, polis, potatisgris". 

Jag har haft en fantastisk vecka, men imorgon väntar jobbet och crossfiten på mig!

Kramkram
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar