lördag 21 februari 2015

lov

Nu har vi varit hemma på Lanta ett par dagar. Vi gör mest ingenting, utan njuter av att ha sportlov och vara lediga. 

Det har åskat och regnat här igen. Det var ett tag sedan sist, men i onsdagskväll när vi skulle åka hem från ThaimOut, fullkomligt öste det ner. Vi försökte vänta ut det, men förjäves.

Det var bara att ta mopparna och åka hem. Barnen frös och skrattade när vi åkte. Vi blev verkligen totalt dyngsura! Alla som har varit i Thailand när det ösregnar vet vad jag pratar om. 

I och med åskan har värmen skruvats upp ett snäpp och det känns. Skillnaden mellan 31 och 34 är stor. Jag solade och badade här hemma igår. Vår pool är sval och skön, men värmen på innergården var ganska tryckande. 
På eftermiddagen var jag och barnen så varma att vi tog en moppetur för att få lite svalka. Det är väldigt skönt. Skönast är ju naturligtvis att köra utan hjälm, så vinden fläktar i håret, men vi var duktiga och använde våra hjälmar. 

Var förbi jobbet och fixade en grej igår. Där fanns ett tjockt kuvert till Alvin. 
Alla hans klasskompisar hemma hade skrivit varsitt brev till honom som dom skickat hit. Det var väldigt omtänksamt tycker jag. Alvin hade en rolig stund när han läste dom. Tror att han ibland längtar hem lite, även om han inte säger det. Alvin har varit den som varit mest pådrivande när det gäller att stanna kvar ett år till, eftersom han gillar skolan här så mycket. 

Barnen åt svenskt till lunch igår. Morfar och Stisse hade med en burk fiskbullar när dom kom hit. Det var lyckliga barn som åt kan jag lova. 

Vi har fått lite mer påfyllning i lagren. Karin Liljedahl var snäll och tog med lite nödvändigheter när hon och hennes familj åkte hit på semester. Tack för det!!! Jag har verkligen längtar efter tidningar! 

Kollade på "Familjer på äventyr" på SVT-play igår. Jag kom på mig själv med att imponeras av att familjerna vågar. Så inser jag att vi är en av dom familjer som vågat vi också. Det kunde lika gärna varit vi som var med i programmet. Det känns inte som att vi har gjort en så stor grej som dom, men det har vi. Kanske inte så stor som familjen med två barn, som i fyra år seglat jorden runt och dessförinnan bott på sin segelbåt i Malmö hamn i åtta år. Men vi har ändå lämnat tryggheten i Sverige för ett nytt liv på andra sidan jorden. Och jag kan säga att jag/vi inte ångrat oss en sekund! 

Det vi saknar mest när vi är här, är våra goda vänner och svensk mat. Men både maten och vännerna finns ju kvar när vi kommer hem :). Och hem kommer vi så småning om, även om vi bestämt oss för att spendera mer tid här. 
1 Juni flyger vi norr ut för att njuta av den svenska sommaren, träffa vänner, äta mat och jobba ihop mer pengar. Huset är uthyrt till 1 augusti, så vi kommer att bo i husvagnen. Jag ska sommarjobba på campingen hela sommaren och David jobbar på med sitt vanliga jobb. Så det blir ingen vila direkt, men det är det värt. 

Kramkram






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar