söndag 15 februari 2015

semlor

Dagen började som gårdagen slutade med röda, kliande och svullna ögon. När jag vaknar har jag svårt att öppna höger öga. David säger att det är tur att jag är gift, för jag är ingen skönhet.


Hur tänker han då undrar jag???
Var till Apoteket igår och fick en massa olika mediciner med mer eller mindre galna biverkningar. Tar det lite försiktigt och använder bara en ögonsalva. Har fått en massa bra råd och tips av mina FB-vänner. Tack snälla! 

För att slippa skrämma min omgivning, tog jag på solglasögonen när vi åkte till stranden och dom fick sitta på hela dagen. 


Hade en skön dag på Longbeach. Vi lade oss vid Somewhere else dels för att det är en fin del av stranden, men också för att vi skulle kunna äta deras fyllda nanbröd till lunch. Dom är verkligen supergoda och alldeles lagom som lunch. 

David och Line höll sig i skuggan. 


...det gjorde inte Stisse :)


Morfar och Alvin snorklade och såg några olika fiskar. 



När vi kom hem satte jag igång att baka semlor. Hade lovat Line att hon skulle få semlor och eftersom vi åker till Ao Nang imorgon och stannar till onsdag, så var det bara att gilla läget och baka idag. 
Dom blev helt suveräna! 
Jag älskar semlor, så det var nästan lika mycket för min, som för Lines skull jag bakade ;)



Gjorde efter ett recept från tidningenhembakat.se, jag tycker det finns många bra recept där. Det här var lite annorlunda mot hur jag brukar göra, det var både ägg och bakpulver i degen. Men det blev väldigt luftiga och goda bullar. 
Utan mandelmassan som pappa hade med ner hit, hade det inte blivit några semlor, så jag är glad att han fick med den. 
Vet att man kan göra egen mandelmassa, men det har jag aldrig provat. 

Delar med mig av receptet på bullarna. Receptet jag använde hette minisemlor med vaniljgrädde. Jag ändrade dock lite och gjorde dom större, det blev 19 st istället för 35-40st och så gjorde jag vanlig mandelmassefyllning och grädde. Använde dessutom torrjäst för söta degar, men det är bara för att jag inte har något annat här. (Har ändrat i receptet)

Deg: 

75 g smör
2 ½ dl mjölk
1/2 påse torrjäst för söta degar
¾ dl strösocker
1 krm salt
1 ägg
½ msk mald kardemumma
½ tsk bakpulver
7–8 dl vetemjöl

Pensling 
1 ägg

GÖR SÅ HÄR

1. Smält smöret. Häll i mjölken och värm till 40 grader

2. Blanda mjöl, torrjäst, socker, salt, kardemumma och bakpulver. Tillsätt mjölkblandningen och ägget. Arbeta ihop allt till en smidig deg och låt den jäsa under bakduk i 40 min.

3. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma ca 20 runda bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt dem jäsa i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

4. Pensla bullarna med ägg och grädda dem mitt i ugnen i 8–10 min.

5. Låt bullarna kallna under bakduk.

6. Skär ett lock på varje bulle med en vass kniv. Stansa gärna ut ett hjärta i locket med en pepparkaksform.

7. Blanda mandelmassa, en skvätt mjölk, inkråm från bullarna och lite vispad grädde till en krämig fyllning och fyll bullarna med den. 

8. Vispa grädden och spritsa den på bullen. Lägg på locket och pudra över florsocker.


Kramkram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar