onsdag 13 augusti 2014

perforerad

Ännu ett måste inför resan är avklarat... 
Jag har blivit perforerad dubbelt upp. 
Inte nog med att jag fick ont i magen, handsvett och blev svimfärdig. Jag fick betala för det också ;).  


Vi har alltså varit på Capio läkargruppen idag och konsulterat en infektionsläkare angående vaccinationer inför resan. Hon var väldigt bra. Det kändes inte som att hon ville trycka i oss allt hon kunde, för att tjäna pengar. Utan hon gick igenom skyddet för var och en av oss i familjen grundligt och rekommenderade vad vi borde ta för vaccinationer. 
Det slutade med att jag fick en spruta mot polio, difteri och stelkramp och en mot mässling, röda hund och påssjuka. Dessutom ska vi alla ta tabletterna Vivotif mot tyfoidfeber. 
David blev också perforerad mot polio, difteri och stelkramp och så tog han hepatit-B vaccin. 
Barnen kom undan med bara Vivotif tabletterna. Lyckos dom! 

Innan läkarbesöket hade vi diskuterat och funderat på om vi skulle ta vaccin mot japansk encefalit. Det är en hjärnhinneinflammation med 25% dödlighet. Jag har läst en del om sjukdomen och vaccination mot den och det är väldigt olika vad som rekommenderas. Den är dock väldigt dyr och eftersom vi inte ska vistas i något direkt riskområde tyckte läkaren inte att vi behövde ta den. Det var ju skönt! 

En eloge till sköterskan som tog sprutorna. Hon var väldigt duktig. Det kändes knappt. Men för mig räcker det med vetskapen om att hon sticker mig för att jag ska bli livrädd. Jag fick dock beröm av barnen efteråt, eftersom jag var sååå duktig och tog två sprutor utan att svimma. Dom är bra söta och snälla ;). 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar