fredag 1 augusti 2014

kopp

Och inte vilken kopp som helst... Utan en menskopp. 


Alla som känner mig, vet att jag inte har några problem att prata om saker som är lite "känsliga" att prata om. Det är kanske en arbetsskada. Efter att ha undervisat i biologi och då också sex- och samlevnad på högstadiet i tolv år, blir man kanske lite avtrubbad. Eleverna är inte blyga, dom frågar om allt och lite till :). 
Så med risk för att bli idiotförklarad och ifrågasatt måste jag bara få göra ett inlägg om denna lilla kopp, menskoppen! 
Okej, jag håller med, menskopp kanske inte är det trevligaste namnet, men strunta i det, läs istället! 

Jag kom i kontakt med menskopp för några år sedan när jag planerade och sökte information till min undervisning. När jag hittade den och läste lite om den insåg jag att det här måste jag berätta för mina biologikollegor om, så att dom också nämer den i sin undervisning. I flera år pratade jag gott om koppen utifrån vad jag läst från andra användare, men jag köpte ingen själv... Smart ;)! 
Tillslut för ungefär ett år sedan köpte jag en kopp. Eller rättare sagt två koppar. 

Jag läste mycket om olika sorters koppar. Det finns ganska många sorter, men jag fastnade tillslut för MeLuna. Vet egentligen inte riktigt varför, men jag tror dels att det var för att jag hittade deras tyska hemsida som var väldigt proffsig. Man skulle fylla i uppgifter om sig själv, bland annat ålder, om man fött barn o.s.v så fick man rekommenderat vilken kopp som passade. Plus att den är gjord av TPE som inte innehåller proteiner, PVC, latex eller silikoner och kan därför inte ge någon allergisk reaktion. 
När jag väl skulle klicka hem min kopp blev jag ändå lite osäker så jag köpte som sagt två, en soft och en classic. 
Har inte ångrat mig en sekund! Det är den överlägset bästa sak jag köpt! I tampongreklamen säger dom "frihet i en liten ask", släng er i väggen säger jag, det här är frihet! 

Det var lite klurigt att sätta in den i början, men när man väl lär sig, vilket tog kanske 10-15 insättningar för mig, är det inga problem. Den sitter på plats och är hur säker som helst. Min läcker aldrig, varken när jag springer eller badar. 

Varför skriver jag det här nu då? Jo för jag är på semester och glömde min kopp hemma, inte bra :(! 
Provade binda, men jag förstår inte hur man kan använda det? Så fruktansvärt obekvämt! 
Har ganska långt hem, så att åka hem och hämta koppen var inget alternativ. Åkte därför iväg till närmsta apotek för att införskaffa mig en ny. Det kan väl inte vara något problem att få tag på en ny, tänkte jag, men där hade jag fel! På första stället hade dom inga, åkte till nästa apotek, inte där heller.... Tillslut fick jag åka en mil extra för att komma till ett Apoteket Hjärtat. Där har dom förstått att menskopp är något alla kvinnor borde ha, så där säljer dom koppar. Tyvärr saluför dom inte MeLuna, som jag har. Så nu får jag testa Lunette istället. Den är lika stor, men gjord av medicinsk silikon istället för TPE. 
Tror att den kommer funka lika bra. 


Här är några av anledningarna till varför jag tycker alla borde använda menskopp:
- den funkar verkligen för alla, oavsett ålder. 
- den är bekväm, säker och enkel att använda. 
- den behöver bara tömmas var 12:e timma, till skillnad från tamponger som max får sitta inne i 6h. Två toalettbesök per dygn alltså. 
- den torkar inte ut slemhinnorna, så att man få t.ex svamp
- det är inga problem att bada med den. Jag har svårt att bada med tampong. 
- den är miljövänlig, håller 5-10 år. Tänk vad många tamponger eller bindor det går åt på den tiden. 
- den är billig! Min MeLuna som jag  beställde från leverantören i Tyskland kostade bara 129kr, den på Apoteket som jag köpte nu är lite dyrare, den kostar 299kr. Jämför detta med vad det kostar att använda tamponger i 10år. 

Hoppas att jag med detta inlägg har övertygat några av er som läser att prova menskopp! 

Ha en fortsatt skön fredagkväll.

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar