måndag 30 mars 2015

sverige???

Farmen och påskpyssel!
Kan nästan tro att jag är i Sverige, men så är det alltså inte. 

Line har pysslat i sann påskanda i flera dagar. Det började med att hon i helgen med hjälp av en youtubevideo gjorde ett ägg av fun looms. Det har sedan blivit flera ägg och när hon igår fick modellera av sin kompis Lisa, som åkte hem idag, fortsatte skaparglädjen. Två kycklingar har tillverkats. 
Vi har crossover pyntat lite med kycklingar, ägg och en snäcka. Påskris att hänga äggen i är nog lite för mycket begärt, men vem vet, jag kanske får tag på någon risbuske :). 


Hemma pyntar vi ju riset med färgglada fjädrar till påsk. Här i Thailand köper man äkta vara i form av lyckobringande färgglada kycklingar för några kronor på marknaden. 

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det... Eller det vet jag väl egentligen, men jag ska inte döma för det. Jag är gäst i det här landet, så jag får acceptera deras traditioner, men jag tänker inte köpa någon egen kyckling. 
För den som undrar hur kycklingarna blir så färgglada, så är det ingen genmanipulation som ligger bakom. Det går helt enkelt till så att man på marknaden pekar ut den kycklingen man vill ha och bestämmer färg till den. Kycklingen doppas sedan i ett färgbad och vips får man den som man vill ha den.

Line tillverkade inte bara påskkycklingar, av leran. Det blev också ett par grishuvuden, vilket känns mer jul ;), och en blå kanin. Det blev även en gulgrön snorbuse, men den tog jag inget kort på :). 

Under tillverkningsprocessen tänkte David på säkerheten och satte Line i barnstolen. Nej, inte BAR utan BARN :)! 

 Det är inte varje dag man har en åttaåring i en ikea barnstol. Hon tyckte det var kul och lite mysigt, tror jag. 
Den större modellen av barn fick även han vara med på bilden, flytande i poolen i bakgrunden. 

När barnen hade lagt sig kollade jag, David och mamma på Farmen finalen. Det är ett av få program på TV4 som går att se utomlands. Kan väl inte direkt påstå att jag har följt hela Farmen, men jag har kollat på alla program i finalveckan i alla fall. 


Jag saknar inte direkt allt tv tittande hemifrån, men bland är det faktiskt trevligt att kolla på svensk TV! 


Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar