söndag 15 mars 2015

elva

Då var även vecka elva snart till enda. 
Det har varit en händelserik vecka, där jag provat många nya saker och träffat flera nya vänner! 
Tyvärr har jag knappt några foton, eftersom min telefon varit proppfull, så jag lånar lite FB bilder av mina vänner. Varannan gång jag kollat på telefonen, har den informerat mig om att jag har ont om lagringsutrymme. Idag är det dock fixat, så jag utlovar en bildexplosion nästa vecka :). 
Här kommer några nedslag ifrån veckan som gått. 

I tisdags provade jag att köra ett pass Friskis och Svettis på stranden. En svensk kille som varit här på semester i tre veckor har kört gratispass på stranden på tisdagar. I min värd är Friskis ett relativt enkelt pass, då menar jag inte konditions- och styrkemässigt, utan koordinationsmässigt, enkla steg varvat med ganska mycket styrka. Men inte det här passet... Det var dans och stegbyten i minst 120 genom hela passet. Inga instruktioner, utan det var bara att försöka hänga på. Eftersom jag inte har värdens bästa koordination så var det helt värdelöst för mig! Jag tvingade mig kvar den timmen passet höll på. Men om jag ska ge ett betyg så blir det ett halvt M av fem möjliga. Omgivningen var fin och han som ledde passet var glad, det ska han ha cred för. 
Kostade på mig en selfie direkt efter passet och ni ser ju hur munter jag ser ut.

Betydligt roligare blev det i onsdags då jag och några kollegor gick på kurs hos Johan på Enskede chokladhantverk och lärde oss att göra praliner. Det är något jag tror jag kommer göra fler gånger. Kanske till och med köper mig en form när jag kommer hem. 

Vi tempererade chokladen. 

Gjorde fyllningar, saltkola, vit choklad och kokos, karamelliserade cashewnötter med ljus choklad, dulce de leche, mörkchokladganache med chilli och ingefära och så mitt påhitt dulce de leche med lime. 
Titti fixar ganache.

Johan rör ihop mjölkchoklad med karamelliserade cashewnötter

Färdiga fyllningar

Här gjuter jag några av skalen i chokladformarna. 


Det häftigaste av allt, hälla ut överskottet ur formen, så det blir ett chokladregn. 

Färdiga formar. Här i Thailand fick vi fuska och ställa in formarna i kylen för att de skulle stelna. Hemma i Sverige stelnar chokladen i rumstemperatur, eftersom den är tempererad. 

Jag spritsar fyllning. 

Sedan var det bara att gjuta locken och låta pralinerna svalna. 
Här slår Johan ut dom ur formen.

Ganska proffsiga och grymt goda!

Den choklad och fyllning som blev över slängde Johan ihop till ett bräck, sååå gott det också. Och det är så enkelt så det kan alla göra. Smält choklad som gojas ihop med alla möjliga godsaker och  så får det stelna på ett bakplåtspapper. 

Det blev endel disk. 

Det fanns en sak till som var bra med kursen, förutom att det var så jättekul... Det var fri chokladätning hela kvällen. Behöver jag säga att jag åt ganska mycket???

Här är vi
Pralinkurs: fem M av fem möjliga!!!
Detta borde alla prova. 

I torsdags körde jag ett pass funktionell träning igen. Vi gjorde många skojiga och ibland lite suspekta övningar ;). 
Apan till exempel. Här gör Caroline och Kajsa den med bravur. 
Funktionell träning med vänner: fem M av fem möjliga! 

Efter träningen käkade vi middag och drack ett glas vin hemma hos min nyvunna vän Caroline Engvall. 

Fredagen innehöll lunch med familjen Robertsson och tacobuffet tillsammans med familjen Ivarsson.  Det är väldigt trevligt att vi har så många vänner här. Tyvärr är det flera familjer som inte kommer hit nästa år. Familjen Robertsson är en av dom. Men då passar vi på att hyra deras fina hus på Garden Hill :). Där kommer vi trivas toppenbra. Vi hade självklart föredragit att bo i ett annat hus och ha den kvar här även nästa säsong, men man kan inte få allt. 

Lördagen började jag med ett pass crossfit kl 8. Jag smög ut och drog iväg till gymmet medan resten av familjen sov. Passet var riktigt jobbigt, men känslan när man är klar är obeskrivlig! Efter det hade jag gjort mig förtjänt av gräddtårtan vi blev bjudna på av Kajsa. Jag tog två bitar :). Mums!!!
På kvällen hängde vi på ThaimOut, med våra nya bekanta Malin och Markus. Det var väldigt trevligt. Line var inte helt pigg, så hon var mest med mig, men Alvin lekte och poijade med deras barn Max och Malte hela kvällen. 
David spelade och sjöng och min arbetskamrat Lotta gjorde ett gästinhopp. 

Idag blev det mellofrukost! Det är väldigt mysigt. Kommer att sakna det nu när mellocirkusen är över. Och tänk att rätt låt vann för en gång skull. Heja Måns!!!!

Tidigare i veckan härmade Line Filippa Bark :). Visst är hon väldigt lik! 

Idag har vi tagit det lugnt. Line är sjuk, öronvärk och över 39 grader i feber. Öronvärken kom redan natten till lördag, men febern kom först idag. Inte kul... Men hon får Alvedon, så håller vi den värsta smärtan och febern borta. Line gillar att gosa med sina gosedjur, speciellt när hon är sjuk. Här har hon nallen Emelie hos sig. 

På eftermiddagen var Alvin barnvakt en timme och David och jag unnade oss varsin behandling på Dreamy spa. 

Nu är det dags att moppa iväg och hämta mat. Line har gjort sin beställning. Hon vill ha sticky rice och orangeshake och är man sjuk så får man det man vill ha...

Kramkram









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar