söndag 4 oktober 2015

B...

...som i Bra och en massa andra ord! 
Jag tycker faktiskt att jag har haft det bra sedan jag skrev sist och det gör mig glad. 

Bländande vackert (del1)
Jag har upplevt några fantastiska morgnar på Klong Dao. 


Blixtar 
Fast ni ska inte luras att tro att det alltid är så här vackert, för det är det inte. I torsdags morse vaknade jag redan vid fem, så innan sex var hade jag packat väskan och tagit på mig träningskläder och gav mig iväg mot Klong Dao för en extra lång morgontur... Men så blev det inte riktigt. Mötte ett oväder med piskande regn och åska, så när jag kom fram till skolan var jag genomblöt och frusen. Satte mig för att vänta ut vädret, men insåg efter en halvtimme att det var bättre att duscha, byta om och börja jobba.

Bländande vackert (del2)
Även dagtid slås jag av hur vackert det är på stranden. Det är så fantastiskt att ha sådana här omgivningar i sin vardag. 

Det har även bjudits på några fina solnedgångar. Det här fotot är taget från vår terass. 

Och det här är taget på Relax Bay . 

Befriande
Ett par löprundor med flow har det blivit. Inga långturer, bara drygt 6km/gång, men dom har varit så där sköna. Ni vet när man känner sig oövervinnelig och man tror att man skulle kunna springa i en hel evighet. 

Blooper
Bjuder på den här händelsen ;)... 

Tur att jag var på gott humör efter löpningen just den här morgonen. Blev nämligen utelåst från mitt klassrum nyduschad och endast iklädd en Musse pigg handduk. Som tur var kom en kollega tidigt till jobbet den här dagen, så jag behövde bara vänta ute i ungefär fem minuter. En del dagar är jag ensam ungefär en halvtimma innan någon kommer. :)

Blad
Vänt blad i almanackan som jag fick av mina kollegor när vi åkte hit förra året. Då tyckte jag att det var en hel evighet tills jag fick vända fram första bladet i januari och nu är den snart slut. Måste alltså betyda att vi varit borta ganska länge. Det kommer att bli tomt på väggen i januari...

Har även den fina dalahästen som jag fick, stående i fönstret klassrummet, bredvid den svenska flaggan. Det ser riktigt svenskt ut...

...om man inte ändrar fokus förstås! 

Beröm
Fått beröm från flera håll den här veckan. Jag blir så himla glad när någon säger att jag gör ett bra jobb. Det är svårt att se sina egna kvaliteter, så vi människor borde bli mycket bättre på att beröma varandra när vi tycker att någon gör något bra. Oftast betyder det att allt fungerar som det ska och man gör ett ok jobb om ingen säger något, kan man anta i alla fall. För gör man något fel får man ganska snabbt veta det. Men som sagt det borde vara tvärt om. 
Fick ett mejl från en av lärarna på Sofia Distans. Hon tycker jag gör ett toppenbra jobb som handledare åt eleverna. Hon skrev att hon tänkt säga det många gånger, men att det inte blivit av förän nu. Dessutom fick jag beröm av både kollegor och föräldrar i torsdags när jag höll i storsamlingen och instruerade hur man gör drillstavar. 
Här är Lines fina drillstav. 

Och här är Alvins. 

Det blev en liten drillstavsparkering utanför 1-5:ans klassrum. Lines stav är längst till höger. 

Bubbel
Fler och fler ställen öppnar nu. I torsdags var vi på Grand opening på Lazy days. Det är ett fantastiskt fint ställe. Maten brukar vara toppen där och det var den till 3/4 den här gången med. Alvins burgare, Davids köttbit och Lines kyckling var super, men tyvärr var inte min kycklingklubba genomstekt, men den hade väldigt goda tillbehör. 

Innan maten bjöds vi på bubbel och fantastiska ostron! Det var verkligen lyx på hög nivå! 

Brakmiddag
Fredagens middag intogs på nyöppnade Somewhere else. Ni som följt mig vet ju att det är ett av mina favvisställen. 
Det är såå vackert! 

Vi var ett helt gäng som frossade i en massa god mat. 

Jonas gick loss på tallriken med fried rice :). 

Bullar
Åtta timmar tidigare frossade vi också, på morgonsamlingen i skolan.
Alvin och jag hade bakat kanelbullar på hemkunskapen i torsdags och dom bjöd vi hela skolan på, för att fira kanelbullens dag. Det blev en riktigt mysig och bra samling och alla gillade verkligen våra bullar. 






Bad
Älskar att sola och bada vid vår pool. Vill aldrig att det ska bli högsäsong, så jag måste trängas. Trivs väldigt bra när det är lugnt och lite folk, inte bara vid poolen, utan överallt. Lågsäsong är bäst! 

Baby?!?
Bara att inse att Alvin inte är så liten längre. Han fortsätter att öva på att köra moppe. Nu går det riktigt bra. Självklart får han bara köra på gatan där vi bor, inte i trafiken, men ändå. Tyckte nyss han bara var en liten baby och nu har han snart växt om David. 

Brödbak
Ännu en lyckad bakning! Den här hpngen blev det sirapslimpor, som faktiskt smakar som Skogaholmslimpa, till min familjs stora lycka. 
Jag använde den sista sirapen jag hade. Men som tur är kommer en vän från förra säsongen ner hit på onsdag och hon lovade att ta med ny sirap. 

Bejublat
En mysig lördagkväll på Sai Naam med god mat och Martin på TV:n. Han dominerar tungt! Även denna vecka blev det spontana applåder och hejarop på restaurangen efter Martins framträdande.

Bjudning
Manao bjöd på en av sina favoriter till söndagsfrukost, ödla. Vi avböjde vänligt men bestämt och höll oss till vår sirapslimpa! 

Kramkram från mig! 
Blir om möjligt ännu gladare än det här, om du vill skriva några rader i kommentarsfältet. Undrar ju vilka ni är som läser :)

13 kommentarer:

  1. Att jag och förresten hela vår familj läser, det vet du redan. Ser alltid fram emot dina välskrivna inlägg och vackra bilder. Ni känns liksom lite närmre oss då! Ska bli bättre på att kommentera dina bilder så att ni känner att vi också finns lite närmare :) Är glad att ni har det så bra, ett sådant riktigt äventyr ni fixade till. Ser fram emot att få dela er värld om så bara för ett litet tag <3 Kramar från oss alla till er alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtar så tills ni kommer! Saknar dig verkligen. ❤️❤️❤️

      Radera
  2. Jättekul att få följa er och känna lite Koh Lanta känsla! Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Att jag följer vet du oxå . Blir lika glad varje gång du bloggat & delar med din härliga vardag för oss nord bor . Träffa din farmor & pratade med i fredas. Hon mår bra , vi pratade om bl.a. ert underbara val att leva i Thailand för ett tag . Ett minne som följer med en hela livet . Man ser & förstår att ni trivs väldigt bra . Här har jag idag planterat en hel massa tulpaner mini påskliljor krokos mm. Ser fram imot att dom dyker upp i vår. De var en underbar varm höst dag - frisk härlig luft . Laddar nu för Tv serien Bron - KRAMs & sköt om er ... Kul att ni kan se Martin Almgren -hela Linde kommer rösta honom långt /han är bra...... Som din man David uj uj uj han sjunger..... även han som en Gud ❤️ Höst hälsningar från Anneli Björk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följer dig också på Instagram. Alla dina vackra bilder gör att jag får en liten känsla av Sverige och lindesberg, det gillar jag. Du borde kanske börja blogga du med, för jag gissar att det finns många fler bilder än de på Instagram.
      Martin är fantastisk! Håller tummarna för att han går långt, vi kan ju inte rösta härifrån. Jag är väldigt nyfiken på om Leif är nervös nu :).
      Ha det bra och ta hand om Lindesberg, man vet aldrig när vi kommer tillbaka ;).
      Många kramar

      Radera
  4. Jag läser såklart!! Och även om jag är här är det roligt att läsa dina beskrivningar. Kram Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäst för dig att du läser, för rätt som det är dyker du upp i ett inlägg.
      Kramar

      Radera
  5. Det hade varit trevligt om du var här och deltog på riktigt.
    Många varma kramar

    SvaraRadera
  6. Hej Malin! För ungefär 2 mån sedan satt jag & min sambo vid vårat köksbord & diskuterade allt vi velat gjort tidigare men inte riktigt vågat ta det där steget.Sen vi fick barn har vi känt oss ännu mer begränsade, men då nämner min sambo en artikel om er som jag genast satte mig & läste. Jag sa till Roger att om dom kan resa med 2 barn, då kan ju vi resa med vårat barn. Sagt & gjort, vi blev så inspirerade av er så vi bokade & hyrde ett hus 5 min från Sanukskolan i maj nästa år. Vi tänkte känna på i en månad & se om det här är något för oss, besöka eran skola osv. Hoppas att vi hinner ses innan ni far hemåt igen.
    /Hälsningar Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Vad roligt att höra att vi inspirerat er! Lanta är fantastiskt att leva på, tror inte att ni kommer ångra ert beslut. Välkomna till skolan och hälsa på. I maj är det inte så många elever som under högsäsongen, men då är det perfekt att komma och titta på verksamheten.
      Vi stannar här till skolan stänger sista helgen i maj, så vi hinner absolut ses!
      Ha en fin höst och vinter hemma i Sverige så ses vi i maj :)

      Radera
  7. Superhärlig blogg skall tilläggas! Vi blir mer & mer sugna på att åka nu. /Malin

    SvaraRadera
  8. Jag följer också! Vi kommer till Koh Lanta i februari och stannar i nio veckor, dottern kommer att gå på Sanuk sju av dem! Jag älskar alla dina bilder och alla tips, ge mig meeer! Mvh Malin från Laxå

    SvaraRadera