måndag 5 oktober 2015

handla

Det här inlägget kanske inte är superspännande om man inte är på väg till Lanta eller är här för första gången. 
Men någon kanske kan ha användning av det och det vore kul! :) 

Många som bor här handlar inte hem så mycket från matbutiker utan äter alltid ute. Jag funkar inte riktigt så. Jag och även David vill kunna laga mat hemma någon gång i veckan och vi vill kunna käka en härlig och god helgfrukost hemma! 
Det här har gjort att jag fått botaniserat bland butiker och varor på Lanta. 
Det tog ett tag innan jag lärde mig var man kan handla. Det finns ju inte direkt något Ica, Hemköp eller Coop att shoppa loss i. Utbudet är inte riktigt heller det man är van vid hemifrån Sverige. 
Den här gången när vi kom hit kände jag mig inte alls så bortkommen utan visste direkt var jag skulle åka. 
Nu under lågsäsongen är det lite svårare att få tag på importerade varor, men det är bara att anpassa sig. 

Här är några tips på ställen där jag brukar handla. 

Frukt och grönsaker handlar jag nästan alltid på Pedum på Klong Dao. Dom har stor omsättning på sina varor, så det känns alltid fräscht. Dessutom får jag som faranger alltid samma priser som thailändarna. På andra ställen tycke jag ibland att det känns som att jag får betala mer. Dom har även lite diverse andra varor, exempelvis torrvaror som jag handlar ibland. Har även handlat färska råa jätteräkor här, som jag kokat.  





Line hittar djur överallt, så även på Pedum :). 


Anong på Klong Dao handlar jag ganska mycket. Både mjölkprodukter, torrvaror och hygienartiklar. Även här känns det som att dom har lite omsättning på varorna. Tidigare handlade jag mycket på Lanta Mart, men jag går mer och mer ifrån dom. 




Det är här jag handlar den berömda yoghurtdunken. Sist jag skulle köpa en var den dock slut, det är inte alltid bra att tipsa sina vänner om inköpsställen ;). 

Lanta Mart i Saladan... Vet inte riktigt vad jag ska säga...


Det är den största matbutiken på ön. Här har dom importerade varor och säljer under högsäsong både Kalles kaviar, snus, Ahlgrens bilar, hårt bröd och OLW chips. Här måste man ALLTID vara noga med att titta på datummärkningen och gärna också om det kryper runt små "kompisar" i torrvarorna, speciellt under lågsäsong. Handlade förut nästan bara här, men har som sagt börjat leta alternativ. Vissa varor, som exempelvis creme fraiche har jag inte hittat någon annanstans, så det måste jag köpa här, dyrt såklart. Avocado är också svårt att få tag på, men vill man lyxa till det kan man köpa en för ca 20kr här. 
Under lågsäsong är det bara öppet mellan 10-17 och stängt på söndagar. Under högsäsongen är det öppet nästan jämt. Personalen är inte trevlig. Dom brukar sitta och kolla på TV och äta i butiken, så man får alltid en känsla av att man stör. 

7eleven finns överallt. Det finns tre på Klong Dao, två i Saladan, ett på Longbeach, två på Klong Khong och ett i Old Town. Det finns fler, men jag har inte full koll på var. 
Här handlar man en massa bra saker, ägg, läsk, is, öl, mjölk, yoghurt, värmd snabbmat, korv, bacon, snacks, toapapper, supergoda äpplen, bröd, godis, fikabröd, tonfisk, socker, myggmedel, ja det mesta finns som ni märker. Man skulle kunna handla bara på Seven tror jag. Det är inte dyrare att handla här, vissa varor är snarare billigare.
Det jag alltid handlar på seven är ägg. Har handlat det på thaiaffärer tidigare, men då har många varit dåliga. Äggen på seven är datummärkta och det är svalt där inne, ägg förvaras nämligen normalt inte i kyla här.
Det här är sevenbutiken som ligger precis där vi bor på Longbeach. Det är inte den största och bästa butiken, men den ligger nära. 







Det finns två frysaffärer på Klong Dao, en vid moskén, 


och en på väg in mot Saladan.

Och det är precis som det låter, en affär full med frysboxar och frysta varor. Här handlar jag bland annat kyckling, fisk, bär och frysta grönsaker. Har även provat att köpa thailändsk fryst oxfilé och den var helt okej. När det gäller priser, så är det här ställen där jag tycker dom drar till med ett pris. Jag har oftast ett riktvärde, men det kan variera lite. 

Många handlar på marknaden, men det gör jag väldigt sällan. Jag tycker det är lite roligt att gå runt och titta, men det är lite rörigt och svårt att få något grepp om priserna. 
Här är en bild från i våras när mamma, Line och jag var på marknaden på Klong Khong.

Marknaden flyttar runt på ön efter ett bestämt schema. Jag har inte riktigt koll på var den är alla dagar, men på måndagar är den på Klong Dao, på torsdagar på Klong Khong och på lördagar i Saladan. Det är dom enda ställen jag har varit på. 
Regnar det kan det bli att se ut så här på marknaden på Klong Dao...


Några andra bra ställen är till exempel: 

Thaibrand, där kan man köpa det Nesta om man bara hittar det, för det är rörigt! 
Kontorsmaterial brukar jag köpa och hygienartiklar, men mat finns också. Hör finns också en "florist" ala thai där man kan köpa snittblommor. 

Har lånat den här bilden av Nilla, min f.d. sanukkollega. Bra ordning va :)? 

Apoteket, det finns apotek överallt, men jag handlar oftast på det här i Saladan.

Tjejen som jobbar där väldigt kompetent och bra på engelska. Oftast handlar jag bara vätskeersättning, solkräm eller plåster. Men behöver man hjälper någon medicin kan hon hjälpa till. 


Om man inte bakar själv som jag gör,

men ändå är sugen på variation från toastbrödet som finns på Seven, kan man lyxa till det och köpa bröd från Zukasno på Klong Dao. Man får betala en del, men det kan det vara värt. Dom bakar färskt bröd varje dag under hela säsongen. 


Det vi väntar på allra mest just nu är dock TESCO!!!!
Det ska öppna ett minitesco i Saladan. Det ska bli så spännande och se deras utbud och vad deras konkurrens gör med de andra butikerna. Slår någon igen, eller skapar det ett bättre utbud och lägre priser. Vi får väl se? 


Kramkram

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Vi kommer till Lanta i mars och det är så kul att följa era vardagsbestyr på ön!

    Vi längtar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Caroline
      Kul att du gillar bloggen!
      Förstår att ni längtar hit, det är fantastiskt här.
      Ha en fin höst och vinter hemma i Sverige, så ses vi kanske här i värmen i mars :)

      Radera
  2. Det är superkul att läsa dina inlägg, det känns nästan som att vara med er. Vi längtar efter Lanra och alla Goa vänner där! Må så gott, kram Malin, Markus, Max och Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hela familjen M.
      Hoppas ni har det bra! Vad roligt att du gillar bloggen, men kom hit istället och var med live istället för att sitta hemma och läsa. Då kan vi ta en coconutshake på Kritt ihop :)! Ta hand om er! Kramar från oss alla fyra

      Radera
  3. Hej! Jag hittade din blogg för några månader sedan och jag sträckläste den med glädje! Vi planerar att åka till Koh Lanta oktober till december nästa år och det är så kul att läsa hur ni har det och titta på alla bilder!! Barnen ska gå på Sanuk och det är extra roligt att läsa hur det är på skolan. Dagens inlägg var precis vad jag letat efter, vi har funderat på om det är värt några extra kronor att få ett rejält kök och det tror jag nog att det är! Stort tack för all inspiration!!

    SvaraRadera
  4. Vad glad jag blir av att läsa din kommentar och vad kul att du gillar bloggen!!!
    Vilket fantastiskt äventyr ni har att se fram emot. Oktober till december är en perfekt tid att vara här, inte så mycket folk, det mesta är öppet och vädret är ok, även om det inte är klarblå himmel varje dag.
    Kul också att ni valt Sanuk, det är en toppenbra skola.
    Kök med ugn är ett måste för mig, men där är vi alla olika, en del äter ute frukost, lunch och middag, varje dag.
    Ta hand om er, och vem vet, vi kanske ses på Lanta om ett år :)

    SvaraRadera