torsdag 29 oktober 2015

otäckt

Ännu en ledig dag på Lanta till ända. 
Det har varit en skön dag, som har kretsat en del kring mat, vilket jag gillar :). Men vi har tyvärr inte bara haft trevliga upplevelser idag :(. 

Dagen började trevligt med imorse med att jag bakade scones till frukost. Jag var väldigt sugen på fluffiga nybakta scones, men så blev det inte riktigt. 
Man kan inte lyckas jämt och just den här gången tog jag nog lite för lite bakpulver, så det blev platta scones. Dom gick absolut att äta, men det var inte riktigt så dom såg ut i min fantasi. Glömde faktiskt ta kort, fast det var kanske tur :).

Efter frukosten åkte David iväg och skrev sin tenta. Enligt honom själv gick det ok, han borde klara poänggränsen. Jag tror dock att det gick bra, men vi får väl vänta och se. 

Lunchen idag intogs på Papaya tillsammans med Sahra, Jonas och Hampus. Alltid trevligt med lunchsällskap.

Hampus 4år hade längtat massor efter Alvin när vi var på Phuket, så han och Jonas kom hit i förmiddags. Hampus blev sedan kvar hos Alvin några timmar och efter lunch följde Alvin med hem till dom och kom hem först vid 20 tiden. Det är toppen att det fungerade så bra idag, eftersom Alvin ska vara barnvakt åt Hampus på lördag. 

Tillbaka till Papaya, det är en liten thairestaurang som ligger på Longbeach, mitt emot Dreamy spa. Ska ta ett kort på restaurangen utifrån nästa gång, så ni vet var ni ska stanna. Det är ett litet, genuint thaihak. Billigt, riktigt god mat och plaststolar i olika färger ;). Jag och Alvin åt Pad thai och Line tog vårrullar och alla drack soda, totalt betalade vi 290 bath! 
Det finns ganska många katter på restaurangen, vilket Line gillar. När vi kom möttes vi av den här totalt avslappnade filuren. 
 

Har aldrig sett en katt ligga så förut. Den reagerade knappt ens när vi gick förbi


Line och jag åkte till Klong Dao och hämtade tvätten på "vårt" tvätteri Lanta sweet mansion i förmiddags. (gammal bild) 

Väl där fick vi veta att kvinnan som sköter tvätten ska föda barn om några dagar, så nu kommer hon hålla stängt ett tag. Det framgick inte hur länge, men det blir nog ett litet tag i alla fall. 
Hmm, då måste vi hitta ett nytt bra ställe att tvätta på. Vi har lämnat vår tvätt på sweet 
mansion ända sedan vi kom till Lanta förra året.



På väg till sweet mansion hade vi en riktigt otäck upplevelse. Vi åkte vi förbi en ordentlig trafikolycka mellan en mopedist och en pickup. Olyckan hade precis skett och jag förstod på håll att det var en rejäl smäll, eftersom jag såg hur illa tilltygad mopeden var. Redan då sa jag till Line att blunda, vilket var tur, för den skadade mopedisten låg kvar på vägen och det såg inte jättebra ut. Hoppas han klarade sig... Hörde efter ett tag att ambulansen körde förbi. 
Det var den första riktiga olyckan jag sett sedan vi kom hit för drygt ett år sedan. Jag kände mig lite illa till mods efteråt och hade gåshud ett bra tag. Trafiken här är verkligen farlig. Man kan vara rädd för ormar, maneter och andra djur, men det är inget mot trafiken. Nu kör ju vi försiktigt och använder vi hjälm när vi åker moppe, vilket jag inte tror den skadade mannen idag hade gjort, det såg inte ut så...

David har idag, tillsammans med Stefan och Ulli, förberett för öns stora händelse, ALLSÅNG PÅ LANTA!!! Allsången har premiär 6 november på ThaimOut! 

Det kommer att bli så proffsigt, trevligt och bra! Varje allsångskväll kommer någon gästartist. 
Man kan få några förhandsglimtar på youtube. 



Och så kan man gå in och gilla sidan "Allsång på Lanta" på Facebook, för att inte missa något. 
Ni som ska till Lanta kan kanske pricka in någon av allsångskvällarna. 


Har fixat lite i köket hemma idag. Bland annat har Line och jag bakat en ny sats kanelbullar.
Hampus fick nämligen den sista bullen i förmiddags. Det är jättekul att bjuda honom på bullar, för han älskar dom verkligen. Det är nästan så att han förväntar sig bullar när han kommer hit, sötisen :). 

Här är en del av "skörden".  Självklart fick en påse åka med Hampus hem :). 


Har lärt mig att handskas med mjölet här nu, så det blir riktigt bra deg faltiskt. Använder dessutom ägg och rumstempererat smör istället för smält smör i degen numera. Det gör att bullarna blir mycket luftigare och saftigare på samma gång. Ett bra tips alltså! 
Bullarna idag var grymma! David tyckte det var mina godaste bullar någonsin. 

Har även gjort en sats oreoglass. 

Den blev bra. Receptet är så krångligt, så det är ingen mening att jag skriver det här ;), eller så är det löjligt enkelt. 
Har modifierat ett befintligt recept lite, så det passar min smak bättre. 

Gör så här: 
Vispa 5dl grädde, rör i en halv burk kondencerad mjölk och en matsked vaniljsocker. Tillsätt ett paket hackade oreokakor. Häll i en limpform och frys i fyra timmar. Klart!

Dagens sista mål mat intogs hos kycklingmannen. 
Alvin käkade med Hampus och David jobbade på restaurangen, så det var bara Line och jag kvar. Line fick välja vilken restaurang hon ville, då blev det nudelsoppa, kyckling och sticky rice hos kycklingmannen. Ska ta reda på vad restaurangen heter egentligen, om den ens räknas som restaurang, jag är tveksam. Men ett matställe med god mat är det i alla fall och tillsvidare heter den kycklingmannen. 

120thb kalasade vi för tillsammans, det känns lagom. 

Efterrätten tog vi hemma. Line käkade oreoglass och jag åt en sådan här. 


Den är så sjukt god! Man köper den på 7-eleven och värmer några sekunder i micron, så blir den precis som på bilden. Har för mig att den kostar hela 25thb, ca 6kr. Den är så värd dom 6 kronorna! 

Manao fick kalasa på sin nya mat och han gillar den verkligen. Köpte en provpåse mat för kattungar till honom nu, eftersom jag tycker att han är så smal. Inbillar mig att det är lite mer energi i den. 


<3 Kramkram <3






2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag känner känner inte dig och din familj mer följer er här på bloggen. Jag läste om din blogg i DN i höstas och fastnade. Jag har själv varit i Thailand flertal gånger (älskar Thailand) men har dock aldrig varit på Lanta. Skulle lätt göra samma sak som er, ta mitt pick o pack o dra ett år, men så var de här med inkomsten under de året. ��
    Jag ville bara säga hej och de e kul att följa er vardag på Lanta. Tänkt länge nu attjag borde skriva en komentar. Skriver själv en blogg så det är kul att läsa någon annans. :)
    Allt gott! :)
    //Zack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen och att du tog dig tid att skriva!
      Har du inte varit på Lant men gillar Thailand, skulle du älska att vara här.
      Du får klura på en ekonomisk lösning, så du kan förverkliga din dröm.
      Ha det bra och lycka till!

      Radera