söndag 11 oktober 2015

Vardagsglimtar

Är såå glad för alla kommentarer jag fått här på bloggen, både från kända och okända läsare. Det värmer att höra att ni gillar det jag skriver. 

Jag har haft svårt att sätta en rubrik på det här inlägget. Jag har ju som ni säkert märkt bestämt mig för att rubriken på inläggen bara får vara ett ord lång. Skulle jag inte ha gjort det skulle jag ha en halv uppsats som rubrik varje gång, känner mig själv. När det händer mycket, är det extra svårt att hitta just det där rätta ordet. För även om det bara är fem dagar sedan jag skrev sist, har jag en massa saker jag vill berätta. En del lite större händelser, andra bara glimtar ur vår vardag och våra liv. 

Just nu är det lördag kväll och klockan är 21.00 här. Jag ligger i soffan och skriver och inser att jag nickar till mellan orden. Det borde betyda att jag är trött. Så jag tänker faktiskt lyssna på min kropp, lämna er för ett tag och fortsätta knåpa på det här inlägget imorgon. 
God natt, fortsätter imorgon. 

God morgon, nu är jag tillbaka! 
Sitter på uteplatsen med en kurrande katt i knät och njuter av lugnet och utsikten. 

Alvin och jag har nyss varit och tagit ett morgondopp, David och Line sover fortfarande. 

Älskar att vara jag just nu! 

Åter till veckan som gått. 
Börjar med några jobbhändelser, eftersom jobbet trots allt tar en stor del av min tid. 
Den här veckan har vi jobbat stenhårt med att färdigställa allt i biblioteket till invigningen som var i torsdags. 
Jag som är biblioteksansvarig, har jobbat extra hårt, både i biblioteket, men även med förberedelser för storsamlingen/invigningen. 
Här skriver Johanna elever och föräldrar på bokstaplarna. Bokstaplarna är symbolerna för vår läsutmaning. Vi har utmanat föräldrarna i vem som kan läsa flest böcker under en månad. 
Det blågula bandet, som ska klippas vid invigningen sitter också på plats framför dörren. 

Jag har inte bara jobbat med invigningen, jag har också övat på min image som bibliotikarie, eller bookbitch som mina arbetskamrater kallar mig. För visst är bibliotikarier sura och vill att barn aka hålla tyst ;)???


Storsamlingen blev toppen! Några elever gav boktips och andra läste dikter. Här läser Svante sin fantastiska dikt "från mitt fönster". 

Efter att rektor Tina hållit tal och klippt bandet var biblioteket så äntligen öppet. Ganska fint tycker jag! 

I tisdags hade vi thaitema mangrove, vilket innebär utflykt till mangroveträsket. Jag har varit där flera gånger, så jag stannade kvar på skolan med de elever som också redan varit där och inte ville följa med ytterligare en gång. 
Vi hade ett kul gympapass, poängjakt. Det var väldigt varierande uppgifter, så det passade alla, från Line som går i trean till min äldsta elev som går i nian. 
Vi sköt basketskott,  

hoppade höjd, 

bowlade,

gick med bok på huvudet, vilket visade sig vara ganska svårt :). Det var bara en elev som lyckades balansera boken på huvudet och gå banan. Kan avslöja att sen eleven var inte Alvin :). 

Vi hade snäckjakt på stranden,

och myntjakt i poolen. 

Det var några fler grenar som jag inte fotade. Jag känner mig väldigt nöjd med upplägget. Det visade sig att alla elever fick vara "bäst" på någon gren och det känns alltid kul! 
Jag är ju inte idrottslärare, men jag planerar och genomför idrotten med min grupp. Det är jättekul, men samtidigt svårt.

Är just nu inne i processen med att förnya visum och arbetstillstånd, vilket innebär att jag behöver nya doctorspaper som säger att jag är frisk och får jobba. Det man måste bevisa att man är frisk från här är syfilis, eller syfiliiiis sin thailändarna säger på sin thaienhelska. Undrar hur dom tänker här, jag jobbar i en skola, varför syfilistest??? Det är ingen som vet, så det är bara att göra som man blir tillsagd. 
Ni som läst bloggen tidigare vet att jag INTE gillar att ta blodprov. Brukar kunna svimma ibland! 
Men jag hade planerat det så att David skulle följa med, men min plan gick inte i lås. 
Helt plötsligt i torsdags var jag tvungen att ta testet, trots att det tidigare inte var någon panik. Men nu behövdes pappret direkt för att jag skulle få min licens som behövs till arbetstillståndet. 
Och just i torsdags var David i Krabi, för att hämta ut sitt arbetstillstånd. 
Så här glad blev jag då!  

Men jag fixade det på egen hand utan att svimma :). 

Vi har haft vår första avtackning på skolan. Det var lilla Henrik från Norge, som slutade på förskolan. 
Han har verkligen varit ett solsken. 
Han älskar dom stora "jenterna". 

Line var en av favoriterna, här kramas dom hejdå! 

Jobb, men ändå inte...
Har blivit bjuden på mat i veckan. Det var Marie som bjöd på carbonaramiddag. 
Ann, Caroline och jag (och Marie förstås) fick förmånen att umgås och käka gott. 

Det smakade fantastiskt. Jag stod för efterrätten, en kanelbullekladdkaka med grädde. 

Känner att jag i och med middagen gled över lite mer på fritid än jobb, även om det var jobbgänget som käkade tillsammans. Så nu fortsätter jag med det bästa, fritid! 

Den här bilden talar för sig själv, men jag kan ändå skriva lite till den så får ni ännu mer känslan av hur underbart det var. 
Fredageftermiddag, Somewhere Else, paneng chicken, hav, sol, fläktande vind... 


Helt klart bästa stunden på veckan! 

ThaimOut hade premiär i fredags. Det är restaurangen David jobbar på. 
Jag slank in redan på eftermiddagen och tjuvlyssnade lite på David och Ullis när dom förberedde för kvällen. 

Var självklart där även på kvällen och njöt av mat, musik och trevligt sällskap. Här är en av mina favoriträtter på menyn, getostsallad. 

Moppeköpet David har laddat för så länge skulle nu äntligen bli av.
Att bestämma vilken moppe som skulle köpas, var den enkla biten. 
Under flera veckor har David förberett med alla papper som behövs, bland annat har han varit i Krabi och fixat papper. 

Väl på Honda, tog det tid. David ville ge upp, men jag sa bara, le och vänta, vi är i Thailand, här går inget snabbt och smidigt, men det går...

Och efter många påskrivna papper och nästan två timmar...

...rullade David därifrån på sin alldeles egna,nya, fina moppe. 

Det är många utlänningar som köper "egen" moppe, men det är inte på riktigt, dom ber en thailändare köpa moppen åt dem, så gjorde inte David eller egentligen vi. 
David började direkt säga MIN moppe, då var jag tvungen att citera Skalman "VI har fått en moppe". 
Fast Skalman sa "VI har fått en åsna". Ni som läst eller sett Bamse, vet vad jag menar :). 

Måste få visa några av Lines godisinköp. Små strutar som fylls med gosiskräm. 


Och kex som görs till hamburgare. 

Jag provsmakade båda, strutarna var faktiskt okej, men hamburgarna var för söta till och med för mig och det säger en del.  

Vardag och en trött mamma kan innebära många saker. I tisdags betydde det att mamma lagade husmans... Eller så lät hon barnen välja middag från 7-eleven. Det är inte alltid hembakt och kostcirkel som gäller här ;)

Ytterligare en vardagsbild. Vår lilla toalettödla. Här har man ju ödlor boendes inomhus, det är inget konstigt. Vi har dock inte så många i huset vi bor i nu, men vi ha den här på toaletten.
Han är såå liten och såå söt och så har han ingen svans. 

En bild på lite längre avstånd, så ni förstör hur liten den är. 

Nu ska vi göra frukost och planera dagen. 
Ha en fin söndag alla vänner! 
Kramkram

2 kommentarer: