måndag 19 oktober 2015

kyla

Ytterligare en vecka har förflutit i paradiset. En härlig vecka där jag har gjort en massa saker som jag gillar. 

Förstår av Instagram och Facebookinlägg att ni där hemma i Sverige börjar ha lite kyligt. Har sett både isskrapor, frostiga gräsmattor och mössor. För oss som bor här känns det overkligt med kyla. Jag har liksom inget att relatera eller hänga upp årstider på här. Helt plötsligt är det snart höstlov och jag har inte ens blivit kall om näsan. Visst fryser jag ibland, men det är inte ofta. Vi har någon typ av årstider här också, just nu går vi mot kyligare väder, även om kyla kanske inte är rätt ord att beskriva vädret med. Men den torra, svala årstiden står i alla fall för dörren.
Just nu är vi på slutet av regnperioden. Det regnar inte varje dag, men ganska ofta, som tur är regnar det mest på nätterna. Men ibland blir det riktigt oväder dagtid också. 
Här står eleverna och kollar på ovädret...

...och översvämningen vid ingången till skolan. 

Den här veckan upplevde jag faktiskt gåshud och kyla. Jag och Sahra åkte på Dreamy spa i torsdags efter jobbet. Två timmars avslappning  med massage och ansiktsbehandling var fantastiskt skönt. Men med en AC inställd på 25 grader blev det aningens kallt :).  
Har faktiskt unnat mig ytterligare en spabehandling i veckan. Line fick göra flätor i lördags och då passade jag på att ta en ben- och fotmassage medan jag väntade. 
Här sitter, eller nästan ligger jag och njuter med nyknådade ben och fötter. 

Riktigt sköna, vräkiga vilstolar att ligga i. 

Om man vill kan man ligga och kika mot den mysiga innergården. 

Lines flätor. 

När Line och jag ändå var på tjejtur och det var lördag, tog vi en sväng till Lanta Divers i Saladan och köpte lite lösgodis. Jag käkar ju inte godis för tillfället, men jag fuskade med några punschpraliner och ett par sura dragster, det var så gott! Men dyrt, nästan 20kr/hg!!! 

Detta gör att man inte köper så många bitar och att uppdelningen i egna skålar blir viktigt, väldigt viktigt ;). En till Line, en till Alvin och en till David. 


Jag drack cola och käkade dom bästa riskakorna ever. Är inne på sista paketet nu, så jag hoppas på påfyllning snart. 
Känner att jag trotsar Livsmedelsverkets "rislarm" lite faktiskt. Äter ris varje dag plus riskakor... Hmmmm. 

Kanske låter som att jag är nyttig och inte äter godis, men det är bara halva sanningen ;). Jag fikar mer än gärna och eftersom jag även gärna bakar fikabröd blir det en del fikande. 
Här en bild på fikat jag bjöd på på jobbet i tisdags. 

Bakade en glutenfri kladdkaka som var "to die for". 
Ett lager dulce de leche och salta mandlar på gjorde den extra god. 

Recept:
250g mörk choklad 
225g smält smör
1,75dl socker
2tsk vaniljsocker
5 ägg
1nypa salt. 

Smält smöret, lägg i chokladen och rör tills det är slätt. 
Vispa ägg, socker och salt riktigt pösigt. Blanda allt. 
Grädda i nedre delen av ugnen i en ca 24cm stor springform i 175grader, 25-30 minuter. 
Ställ kakan i kylen minst ett par timmar, så den sätter sig. 

Den här kakan måste ni bara göra, en av de godaste kladdkakor jag ätit! 

Fortsätter med fler godsaker. 
När David spelade poker och Alvin var ute och käkade med dina klasskompisar, hade tjejerna pizzamys. 
Kan knappt fatta att Alvin är så stor att han går ut och käkar med kompisar, jag har snart en tonåring! 

En till riktig goding, som jag äter ett par gånger i veckan, Som tam, papayasallad. Den här goda och fina versionen är från Cozy. 

Det här är verkligen nåt jag gillar! 

Fredag, jobbet är slut och vi hänger på Somewhere else. Kan inte få nog av det stället och deras paneng, så ni får stå ut med bilder därifrån. Under högsäsong kan det vara jobbigt mycket folk där, så vi passar på att njuta nu innan alla människor kommer. 

Vi avslutade fredagen med en trevlig 40-års fest. Vår granne Mia från secret garden, förra säsongen fyllde och hade bjudit in till fest på Papillion. Det var trevligt! Här är David i full fart i en av kvällens lekar, köra "bil" runt poolen :). 

Det bästa den här veckan, sparar jag en liten stund. Det får ni läsa om i nästa inlägg. Det kommer strax, så håll utkik! 

Kramkram





1 kommentar:

  1. Tackar för receptet, det ska helt klart prövas! Njuter av bilder och skrift, längtar tills vi ses och saknar er. Kramar!

    SvaraRadera