torsdag 29 oktober 2015

phuket town

Ligger hemma i sängen på Lanta igen. Den är lite hårdare än hotellsängen men den fungerar bra att sova i. Det var dock betydligt varmare att sova här än på hotellet, eftersom vi sover med fläkt istället för AC. Har vant mig vid det, så det är inget problem. Det enda som stört min nattsömn inatt är Manao! Han har hoppat mot sovrumsfönstret och stått utanför och jamat halva natten, det brukar han aldrig göra. Men han var lite konstig igår när vi kom hem, glad, sur, gosig och busig på samma gång liksom. Tror han hade saknat oss lite. Han visste inte riktigt vad han ville, ena sekunden strök han sig mot benet och nästa högg han...
Ja, ja kl 5.30 gick jag i alla fall upp och släppte in honom och gav honom mat. Sedan dess har han legat så här. 


Men det var inte det jag skulle skriva om, det var våra sista dagar på semestern. 

I tisdags åkte vi till Phuket Town, för att gå på Trickeye museum och det stora köpcentrat Central festival. Vi valde en bra dag att åka på, det var nämligen regnväder nästan hela dagen. Det hade känts surt om vi hade åkt en annan dag och planerat poolhäng i tisdags. 

Det tar drygt en halvtimme att åka från Karon till Phuket Town och det kostar 500thb med taxi. 

Vi började med ett besök på trickeye. 

Det var riktigt kul, vet inte om det var värt 1800thb kanske, men kul var det. Rekommenderas även om det svider lite i börsen. 
En bildkavalkad! 

























Efter trickeye var det dax för shopping...

...så vi åkte till Central festival som ligger ett par km utanför stan. Det syns inte riktigt här, men det är ett riktigt stort shoppingcenter i fyra plan. 

Började med en favorit i repris McD.

Kan tillägga att vi avslutade med lunch där igår innan vi åkte hem. Tre gånger på fem dagar... Jag hade hellre ätit sushi någon av dagarna, men jag blev nedröstad av familjen. 

Mina arbetskamrater förväntade sig stt jag skulle köpa en ny garderob... Så blev det väl inte riktigt, men det blev en hel del  handlat. 
Jag köpte 4 toppar, en klänning, en kjol, träningshandskar, örhängen och lite snoddar. 

Alvin fick kallingar, två t-shirtar, ett skärp och ett par shorts. 

Line köpte byxor, linne och en bikini.

Och David gick lös på 6 par kallingar, två t-shirts, en långärmad, en skjorta, shorts och två set med viktmanschetter i olika vikt. 

Den uppmärksamme ser säkert att de flesta inköp är gjorde på H&M. Det känns verkligen tryggt och skönt att handla där. Man känner sig sin hemma, man vet vad man får och framförallt vilka storlekar man behöver. 

Vi tog en sväng på Boots och shoppade lite nödvändigheter också, till exempel hårinpackning. Mitt hår mår verkligen inte bra. Det är torrt och risigt. Hoppas den här inpackningar från Umberto Giannini kan hjälpa lite. Har aldrig sett eller hört talas om märket tidigare, så jag erkänner att jag handlade på förpackningen. Den såg proffsig ut och priset var okej. Så gör jag när jag köper vin också, köper en snygg flaska i medelprisklass ;). Köpte solkräm också det var halva priset om man jämför ned Lanta. 

Inhandlade även proteinpulver. 

Har tänkt köpa det ett tag nu, eftersom jag upplever att det är lite svårt att få i sig tillräckligt med protein här. Vi äter ofta på restaurang och då kan man inte riktigt välja på samma sätt som när man lagar hemma, vilket vi också gör och då är det en annan sak. Ris är ju baslivsmedlet och till det serveras oftast någon gryta. I grytorna är det nästan alltid mer grönsaker och sås än kyckling, så det blir inte många gram protein varje måltid. Jag käkar i och för sig ägg varje dag, men det skadar väl inte att fylla på med lite extra protein. 
När det gäller proteinpulver är jag helt nollad, kan verkligen inget om det. Har frågat Amelia, en kompis här nere, om råd och hon har föreslagit några olika sorter. Dock inte den här. Men det var kampanj, 2 för 1, så jag slog till. Tänkte att Boots är ett välkänt varumärke, då det kan ju inte vara en massa otillåtna skitsaker i det i alla fall. Får väl se om det är bra.  

Sammanfattningsvis konstaterar jag att vi hade en mycket bra semester och att vi med all sannolikhet kommer att åka tillbaka till Phuket framöver. Gillar stadskänslan, utbudet och pulsen, dock är det inget ställe jag skulle vilja bo på. Det känns för mycket "Kanarieöarna", för min smak. Inget ont om Kanarieöarna, men jag tror ni förstår. 
Att landa hemma i lugnet på Lanta är ändå bäst och det är ju några dagars semester kvar att njuta av <3

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar