tisdag 7 april 2015

påsk

Då har påskhelgen gått! Jag kan säga att jag märker inte av dom svenska högtiderna alls. Det är som att min hjärna inte kan koppla att det är storhelg när inte allt runtomkring är som vanligt. Påsk är till exempel = Jokkmokk, snöskoter, sola på renskinn, grilla lunch ute, umgås med Davids familj, dricka påskmust och äta en massa god påskmat! Det blev inte mycket med det i år. Vi har spenderat påskhelgen i ett mycket varmt, men härligt Ao Nang, utan både ägg, påskmust och Jansson. Line passade dock på att klämma i sig lite påskgodis ala thai. Det var många nya sorter som testades. 

Jag deltog i något som hette påsklöpning 2015, vilket innebar att man skulle springa valfri sträcka i valfritt tempo på påskafton och sedan lägga upp en bild på FB eller insta. Jag tog en 6km lång/kort morgontur på nopparathara beach och det här fick bli mitt bildbidrag. 

Tänkte ta med den här, men ångrade mig. Man blir ganska svett av att springa i värmen! Här hade jag dessutom kört ett litet magpass på hotellgolvet, så jag ser mer död än levande ut :). 

Vi trivs verkligen i Ao Nang, men nu är vi hemma på Lanta igen och här trivs vi också. Även om det nästan känns nästan som hemma i Ao Nang, vi har ju varit där ganska många gånger nu :). 

Den här gången bodde vi på ett budgethotell, icheckinn. Det ligger i närheten av det hotell vi bott på när vi semestrat i Ao Nang tidigare år. Vi har faktiskt följt bygget av hotellet. Det var rena, fräscha rum, en liten balkong, en liten pool ( som just nu inte var badbar pga alger, men den finns där) hårda thaisängar, ingen hiss och mycket spartansk frukost. Men man får vad man betalar för och under 300kr/rum var det definitivt värt. Det kan rekommenderas för er som vill bo billigt men fräscht. Line gillade belysningen i hotellkorridorerna bäst ;)

Vi gjorde dom obligatoriska Ao Nang sakerna, pizza på Jesaos, longtailbåt till Poda Island...

... Vidare till Phra Nang för bad...


...mat från matbåtar och promenad över till East Railay. Den här gången gick vi även vidare över till west Railay och det var mycket finare än vad vi mindes. Så nästa gång kanske vi tar en natt där, måste ju variera oss lite. 
För variationen är annars inte så stor. När vi hade vinkat av mamma flyttade vi till Ao Nang beach resort och ni som följer bloggandet vet att det var där vi bodde på sportlovet. 
Ett bra ställe, mitt i smeten, med bra poolområde, utsikt över stranden och huvudgatan och en enligt mig perfekt frukost. Allt jag vill ha finns där! Priset är ok, 1800thb i grundpris för minisviterna (de rummen med utsikt mot gatan och stranden), men eftersom vi har stora barn blir det en del tillägg, så vi landade på strax under 3000 thb.det som är negativt ör att det är ganska mycket ljud, eftersom man bor precis mitt i stan, men kan man stå ut med det, så är det toppen. 
Vi behövde inte trängas vid poolen. 

Vi följde gatulivet från balkongen

Vi såg solen gå ner mellan träden. 

Och vii åt middage bestående av streetfood takeaway på balkongen. 

Här shoppar Alvin och jag loss. 




Innan vi åkte hem i måndags hann vi med en lunch på McD :).

Ett ärende vi skulle hinna med på resan var att åka till immigration och köpa ett re-entry. Det behöver man köpa när man har ett ettårsvisum och ska lämna Thailand för att sedan komma tillbaka igen på samma visum. Har man inget re-entry, förbrukas visumet när man lämnar landet. Eftersom vi reser till Sverige i juni och kommer tillbaka till Thailand i augusti behöver vi ett varsitt re-entry. Tänkte för en gång skull vara ute i god tid, så vi hade beställt en van som skulle köra oss till Lanta via immigration... Men tji fick vi! Väl där var det stängt! Tydligen är 6 april en högtid som heter Chakridagen, där man firar minnet av kung rama I. Så vi fick åka till Lanta utan våra re-entry. 

Idag har jag mest haft ryggläge. Det är skönt att slappa, men jag kan ibland bli lite rastlös och uttråkad och idag var en sådan dag. Men man brukar ju säga att barn måste ha tråkigt ibland för att uppskatta det roliga och det stämmer kanske på Malin:ar också :). 
Har i och för sig bakat lite. Syltgrottor med lingonsylt och vit choklad blev det.A lvin fyller ju nästa vecka, så det är lika bra att börja i god tid. Ska baka mer under veckan. 
Alvin bakade också tillsammans med vår granne Oliver. Dom gjorde supergoda kladdkakemuffins, alldeles lagom sega och kladdiga. 

Kvällsmaten idag blev en helt vanlig tisdagsmiddag på Lanta. Älgfärstacos med tacokrydda och tacosås från Sverige... Skojade, det är nog en ganska ovanlig middag. Vet inte om älgfärs någonsin har tillagats här, vi är grymt exotiskta i vårt matval alltså :). Behöver jag säga att det var sååå gott!


Imorgon är det en ny påsklovsdag och ännu har jag/vi inga planer, men vi får väl se vad som händer.
Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar