fredag 10 april 2015

jubileum

Idag jubilerar vi! 
Det är precis 200 dagar sedan vi kom hit till Lanta och det känns fortfarande lika fantastiskt. 
När vi kom hit var vi betydligt blekare än nu och vi hade ingen aning om vad som väntade oss. 


Men det blev över förväntan och vi började ganska snart fundera på om vi kunde stanna ett år till och nu står vi här med 52 dagar kvar och vet att i slutet av augusti kommer vi tillbaka! 
De återstående 52 dagarna ska vi verkligen njuta av. 
Det ska bli lite spännande att se Lanta falla i sömn igen. När vi kom i september mötte vi en riktigt trött och regnig ö och man börjar kunna ana att detta kommer att hända igen. Här om dagen kom det första gröna skynket upp på Klong Dao, vilket betyder restaurang stängd för säsongen. 

Men innan Lanta får somna, ska vi fira en av de största, blötaste och roligaste högtiderna i Thailand, Songkran, det thailändska nyåret. Det firas den 13 april. 
Jag har aldrig firat Songkran tidigare, men det ska tydligen vara galet kul. I firandet ingår att man ska kasta vatten på allt och alla. Vattnet ska gärna vara kallt och kastas hinkvis. Detta för att man enligt traditionen ska möta det nya året ren och lyckig! 
Vi mjukstsrtar skolan efter lovet med en halvdag. De stora festligheterna är nämligen på dagen och vilka barn vill inte vara med i världens största vattenkrig? Och vuxna också för den delen. 
Vi har inhandlat lite rekvisita idag, men det återkommer jag till på måndag. 

Idag har jag fortsatt den bakningsorgie som inleddes igår. Har gjort tårtbottnar. Till det behövs en elvisp, det är helt omöjligt att vispa ägg och socker 10 minuter för hand. Så jag fick helt enkelt åka och köpa mig en elvisp. Hittade en på plastmarknaden för 490 bath, så jag slog till! 


Den första tårtbottnen blev bra, nummer två blev katastrof och nummer tre okej. 
Det här är nummer två...


Det konstiga är att jag gjorde exakt lika när jag gjorde alla tre. Jag använde till och med samma springform och gräddade i samma ugn. 
Hoppas jag får ihop två tårtor av det jag bakade i alla fall. Det behövs nämligen till Alvins kalas som är på söndag. 

Börjar få fullt i min lilla frys, så på väg till kvällens middag svängde vi förbi Jelena och Johan och slängde in lite frysvaror i deras frysfack. 
Alvin och Jakob hann med en selfie. Dom är verkligen fina tillsammans. Det är ömsesidig kärlek! 


Efter det bar det vidare till Castaway där vi käkade middag med Lena, Patrik och Tyra. Avslutade kvällen med lite gofika hemma hos dom. Mycket gott och trevligt! 

Det är tyvärr inte dubbeljubileum idag. Det hade ju varit kul, men eftersom jag slarvat lite med uppdateringarna så är jag inte riktigt uppe i 200 inlägg på bloggen ännu, men nästan. Så jag får jubilera om någon dag igen :). 
Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar