onsdag 30 juli 2014

besök


Vilken bra tisdag! Förvisso sprang jag omkull skurhinken så att halva köksgolvet och mattan under köksbordet blev blött, men vad gjorde väl det... Det som förgyllde denna dag var två härliga besök!
 
Det första spontana besöket var av Alfred, Tomas och Emma. Det bar länge sedan vi sågs, så det var ett mycket välkommet besök. Dom var på väg hem mot Fiestad efter besök i Falun och då passade dom på att komma förbi här och hälsa på! Vi bjöd på svalka i form av glass, rabarbersaft och spring i vattenspridaren. Tyvärr missade jag att fotografera. Innan dom åkte, passade jag på att ekipera upp dom med lite me&i kläder, även fast Alfred sa "jag vill inte ha" om allt :). Han är bra söt! 

Nästa besök var i och för sig planerat, men inte mindre trevligt för det. Martin, Karin och Sixten kom hit och käkade middag med oss. Sixten käkade inget idag, förutom bröstmjölk, men han får väl ta del av godsakerna imorgon :). 


Det bjöds på melonslush som välkomstdrink. 
Jag hade förberett genom att kärna ur och frysa melonen redan igår. 


Idag mixade jag den bara med lite citronsaft och bubbelvatten. Inte helt lätt, men tillslut gick det bra. Sedan tillsatte jag lite koncentrerad flädersaft och Sean bubbel efter tycke och smak. Bubbelvatten till barnen, P-lex pure till alla som ammar, prosecco om man vill ha lite alkohol och prosecco och vodka för dom som vill ha lite starkare. Det blev väldigt gott och läskande, men som sagt ganska mycket slit för att få till det. 


Sedan blev det baguett med tsatsiki till förrätt, till varmrätt bjöds det på entrecote (som Martin och Karin köpt på Robertssons), persiljrsmör,  vitlökscremefraiche och bulgursallad. Vi avslutade med en fantastisk efterrätt, pavlova. Gjorde den med egengjord vaniljglass, bakade marängerna

 

och plockade hallonen och blåbären själva,
 
 

så det var mycket kärlek i den. Mums! 


Och det bästa är att det finns blåbär kvar till frukosten imorgon :). 

Ses imorgon, för jag har fortfarande en massa oberättat från söndag och måndag. 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar