fredag 29 januari 2016

vila

Känner verkligen att jag måste vila upp mig efter gårdagen. Det var en sån där dag när flera saker inte riktigt blev som jag hade tänkt. 

Det började redan på morgonen med att yoghurten som jag skulle packa med mig och käka till frukost på jobbet, välte ut och rann ner i skafferilådan. Lagom kul kl 5.50 på morgonen när man bara vill åka iväg till stranden och jogga. Det var bara att torka. 
Jobbdagen gick faktiskt bra! Henrik och jag höll i storsamlingen. Vi gick all in på massagesagan:). 

Ganska kul med så många människor som kollektivt utför en och samma sak. 

Efter jobbet fortsatte katastrofen! Jag skulle bara åka en sväng in till Saladan och handla några saker på Lanta mart. Effektiv som jag är, så hade jag kylväskan med mig, så jag skulle kunna stanna och träna på gymmet på hemvägen. På vägen till Lanta mart mötte jag ett galet och då menar jag GALET regnväder. Det var ingen mening att ens försöka komma undan. 
Jag blev blöt överallt, det rann till och med innanför hjälmen. När jag kom fram till Lanta mart hade skorna förvandlats till två pooler som det klafsade i när jag gick. Det regnade så mycket att hela vägen svämmade över!

Handlade och åkte hem... Gymmet var det bara att glömma! 
Hemma fortsatte galenskapen! 
Barnen ville ha bullar som matsäck på redan idag, så jag satte igång att baka. När jag gjort degen och den stod på jäsning gick strömmen. Det är inte så konstigt, så jag brydde mig inte. Men.... När den inte kommit tillbaka 1h senare började jag bli orolig. Det gick bra att baka ut degen i ficklampsljus, men hur skulle jag kunna grädda? 

Bullarna jäste och jäste och jäste. I över 30 graders värme jäser det ganska bra. 
Men så vips efter 1,5timmes jäsning kom strömmen tillbaka. Jag och Line jublade! Jag för att bullarna skulle gå att rädda och Line för att hon slapp gå på toa med pannlampa :). 

Ugnen värmdes och första plåten åkte in. Men glädjen varade bara i några min, sedan var det svart igen... Bullarna som hade varit i ugnen i 3 minuter lät jag uppgivet stå kvar och i ren desperation skyfflade jag in resten av de kvarvarande bullarna i frysen. Tänkte att "nu blir min kollega Sofia som är hemkunskapslärare stolt över mig" när jag är så rådig ;). 
Den här gången tog det nog 1h innan strömmen kom tillbaka och nu var det tack och lov för gott. Bullarna i ugnen såg lite gräddade ut men var bleka, så jag slog på grillen för att dom skulle få lite färg, sedan gick jag och packade i några minuter. Och färg fick dom... Mycket färg...
Bild från soppåsen. 

Resterande  frysta, halvmosade och överjästa bullar fick komma ut ur frysen och in i ugnen och dom såg faktiskt okej ut. 

Har dock inte smakat, efter som jag glömde packa ner dom j...vla bullarna när vi åkte.  

Så kom äntligen dagen som barnen väntat på. Fredagen när vi ska åka och möta farmor, farfar, Martin, Karin och LillSixten i Ao Nang. 
Men innan vi reste var det en vanlig jobbfredag. Och innan jobbet som vanligt en tur på Klong Dao stranden.
Den här bilden sammanfattar ganska bra min morgonupplevelse. 
Den osminkade bilden av paradiset. Fast min version är sminkad med gårdagens smink, utkladdat i hela ansiktet. Jag är totalt genomsvettig, både kläder och hår går att vrida ur, till det kan läggas ett illrött och pulserande ansikte. Det var en sån där tur när inte benen lydde hjärnan. Jag tvingade dom dock att springa 9km och dessutom öka sista kilometern. Det är inte alltid underbart i paradiset, men jag genomförde...

Lite underbar var i alla fall känslan när jag med lätt vind i ansiktet och med "brusa högre lilla å" i lurarna, stretchade i 10 minuter. 
Nästa gång jag springer lite längre går det säkert bättre och då tror jag att jag ska försöka klämma 15km = 5 strandvändor. 

Efter jobbet tog vi en snabblunch, sedan bar det iväg. 
I väntan på transfer. 

På färjan rynkar Line på näsan innan även hon fastnar i paddan. 

Framme på rummet. Ganska mysigt tycker jag. 

Alvin gillade den blå "raggarslangen" i taket och att vi bor granne med McDonalds mest! 

Det är ett hotell utan pool, men vi får använda grannhotellets pool. Jag snikade även till mig att få använda deras gym :). 

Nu ligger vi och softar och äter lite godis i väntan på att besökarna ska komma ikväll. Tror att vi tar en sväng till donken och klämmer en hamburgare till middag. 

Det här kommer att bli en toppenhelg med mycket vila! Att jag dessutom är ledig på måndag känns riktigt skönt. 
Återkommer med fler uppdateringar! 

Passar till sist på att skicka ett tack till Marie och Johanna för att ni tar hand om katt och apa, ni är för gulliga :). 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar