torsdag 21 januari 2016

radio

Idag har vi gjort första inspelningen med Carina från Sveriges radio P4, Örebro! 

Hon ska följa och intervjua oss om vårt liv och vår vardag här på Lanta. Allt ska mynna ut i en liten reportageserie som ska sändas i P4 Örebro. 

Carina kontaktade mig här på bloggen redan i oktober och frågade om vi kunde tänka oss att göra ett radioreportage. Min första reaktion var blankt NEJ, jag kan INTE prata i radio!!! Och vem skulle vilja lyssna på oss??? 
Men så fick idén sjunka in ett tag. Jag pratade med David såklart och tänkte att om Carina tror på idén och tror att lyssnarna skulle gilla det, så varför inte? 
Ibland måste man kliva utanför sin trygga lilla box och göra något som man inte är helt bekväm med och det här är verkligen en sådan sak. Men kunde jag/vi lämna hem, jobb, vänner, familj och tryggheten i Sverige för att flytta hit, så ska vi väl kunna prata i radio ;). 
Det kändes lite läskigt och stelt först, men Carina var supertrevlig och väldigt lugn och trygg, så jag tror att det gick okej. Vi får väl se om hon måste göra omtagning på allt ;). 
Barnen ville inte vara med och prata idag, vi får väl se om dom känner sig tillräckligt trygga med det vid något annat tillfälle. Vi tänker inte tvinga dom, men vill dom så får dom. 
Nästa gång vi ska ses är på söndag, vi får se vad hon ska hitta på då. 
Jag har ingen aning om när det kommer att sändas, men återkommer såklart när jag vet. 
Som ni säkert förstått är Carina på plats här på Lanta, så här har ni oss!

Förhoppningsvis kommer reportaget kanske hjälpa eller inspirera andra familjer att våga ta steget och göra samma resa som vi. 

Sista veckan har jag faktiskt blivit kontaktad av två personer som ville ha tips, råd och svar på funderingar kring hur det är att flytta utomlands. 
Jag har ju inte alla svar, men försöker hjälpa till så gott jag kan. 
Det kanske trots allt är som Carina säger, det finns ett intresse och en nyfikenhet. 
Ett bra sätt att få svar på några frågor kan ju vara att läsa här på bloggen. 

Det är inte slut här...
Här om dagen damp det nämligen ner ytterligare en reportageförfrågan, den här gången med inriktning på mitt lärarjobb. Ännu är inget klart, men om det blir av kommer det bli ett tidningsreportage. Jag berättar självklart mer för er när jag vet om det blir av. 

Måste visa er den här lilla godingen! Låt mig få presentera Sam, världens minsta poijmästare. 

Trots sin unga ålder, 1,5 år, och det faktum att kedjorna på poijorna är längre än honom, har han koll på hur man ska hantera dom. Självklart ska jag fixa ett par lagom långa poijor till honom. Då kommer det inte ta många dagar innan han gör en hel massa tricks. 

Här är en liten glimt från jobbet i veckan. Idrott på stranden och en av mina favorituppvärmningar, kortleken. Lagom jobbig och väldigt kul. Det mesta är i och för sig roligare att göra på en paradisstrand än i en kall, illaluktande gymnastiksal. 

Avslutar med något jag aldrig kan få nog av! Njuta av magnifika solnedgångar från vår takterrass. 

Åt ena hållet hav och sol, åt andra berg och måne!

Livet kan knappt bli bättre! 
Kramkram

4 kommentarer:

  1. Carina är stabil hon. Hoppas ungarna vill prata, de kommer inte att ångra sig. Radio är jätteroligt!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Carina är supertrevlig! Kul, det tycker du ja 😉. Jag blir stel som en pinne och pratar med en konstig röst 😆.

      Radera
    2. Det tror jag inte alls att du gör. Det är bara ovanan, du kommer höra sedan att du låter som vanligt. :)

      Radera