tisdag 26 januari 2016

läsare

Efter en skön helg så är nu två av veckans fem arbetsdagar gjorda. Imorgon strax innan tio är jag halvvägs genom jobbveckan. Skönt, för även om jag gillar jobbet, så gillar jag mer att vara ledig :). 
Det är ju lätt att tro att vi mest glider runt på jobbet här, men så är det verkligen inte. Vi jobbar hårt och mycket. Som jag sagt tidigare jobbar vi 40h/vecka. Men för mig räcker oftast inte 40h till, eftersom jag har de älsta eleverna och de har eftermiddagsundervisning två dagar i veckan.
En lyx som vi har är att vi slutar klockan 12 på fredagar. Det är fantastiskt skönt, men det innebär också att de andra dagarna är ganska fullspäckade.

Just den här fredagen ser jag fram emot lite extra, eftersom vi ska åka till Ao Nang och möta upp besökare. Davids föräldrar och hans bror med familj kommer hit. Barnen längtar galet mycket efter sin kusin Sixten, som dom inte träffat sedan i  somras. Här om kvällen blev de osams om vem av dem Sixten gillar mest. :) 

Så nästa helg blir det alltså nästan som semester för oss, jag har dessutom tagit ledigt nästa måndag, så det blir extra lyxigt!
Men det är nästa helg det. 
Tillbaka till helgen som gick...
Fredagen var som en bra fredag ska vara, lugn och skön. Vi åkte till ThaimOut direkt efter skolan/jobbet och hängde där hela eftermiddagen. David tog massage, jag promenerade på stranden, barnen softade och käkade falukorv och drack shakes till lunch. 




Ett litet tips: från och med idag har ThaimOut ny lunchmeny. 


Så nästa gång vi lunchar där blir det med all säkerhet pulled pork! Live Musik = Mr David kör "pianobar" på lunchen tisdag-fredag. 
Ett klipp från idag finns på ThaimOuts facebooksida, för er som vill höra hur han låter. 
Han fortsätter naturligtvis att spela även kvällstid på onsdagar, fredagar och lördagar.  

I lördagsmorse hade jag sån tur att jag fick sällskap på morgonpromenaden. Hade tänkt mig ett gympass, men när Avve hängde på till stranden bytte jag ut gymmet mot en promenad. Det var riktigt mysigt att gå tillsammans med honom. Ibland var jag dock osäker på om det var Alvin eller ett hårigt monster som gick bredvid mig. 


Vi såg några annorlunda saker under promenaden. 
Annorlunda stranddjur! Hästar, det har jag aldrig sett på stranden här tidigare. 


Ett annorlunda jobb! Samla löv på en stålpinne. 


Ett annorlunda tält! 
Såg mest ut som en ostkupa eller ett insektsskydd. Men det låg två personer och sov däri. 


Efter promenaden var det min tur att ta massage. Jag passade på att lyxa till det lite extra när vi var hos Krit. Sonya som masserar där är väldigt duktig. Här ser ni utsikten från massagen. Inte helt fel! 


På kvällen när David åkte till jobbet, åkte jag och barnen in till Saladan och köpte mat i matvagnarna. 
Den här kvinnan var nog extra glad för att hon sålde så fina Kanell bulla. När vi gick förbi henne hade vi redan ätit, så vi var mätta. Men nu vet vi att hon finns, så nästa gång blir det kanske en bulla till middag ;). 


Söndagen blev en dag med lyxfrukost, pool, radioprat och grillning. 
Lyxfrukost med fina vänner på Layana. Ett frukostställe jag kan rekommendera om man inte har barn med sig. Layanna är nämligen en barnfri anläggning. 
Jag njöt så mycket av god mat och trevligt sällskap, att jag glömde fotografera. Det här är en bild lånad av Marie. 


Det är inte min tallrik om ni undrar. Jag hade betydligt mer nutella och jordnötssmör på min :). 

Frukosten följdes av poolhäng. Det har inte hänt sedan lågsäsongen att ingen annan varit vid poolen en solig dag. Vi njöt verkligen av lugnet! 


Som vanligt lagade vi mat hemma på söndag eftermiddag. Den här gången slog vi till på grilladoxfilé med ugnsrostade rotsaker, grillad majs och påsbearnaise från Sverige. Det var GOTT.


Medans vi lagade maten kom Carina hit och spelade in lite mer till radioreportaget. Hoppas det blir bra och intressant. 
Jag märker nämligen att det finns en viss nyfikenhet och ett visst intresse av hur det är att bo och leva utomlands. 

Sista veckan har jag blivit kontaktad av tre olika personer som alla haft frågor som berört vårt liv här. 
Den första som kontaktade mig ville ha tips på vad man ska tänka på när man ska flytta utomlands, eftersom hon och hennes familj ska göra det ett år. 
Nästa familj var som dom själva sa, i äventyrstankar fas ett och ville veta hur man ska gå till väga när man söker jobb utomlands och om jag kan rekommendera utlandsjobb. Gissa mitt svar på den frågan :). 
Den sista familjen var en småbarnsfamilj som var på väg hit till Lanta på semester och dom ville ha tips på bra restauranger, ställen att hänga på och andra trevligheter som man inte får missa här på ön. 
Jag kanske för göra ett "lantatipsinlägg" här på bloggen snart. Hon hade nämligen hittat mig via bloggen. 


Du som läser får gärna komma med förslag på vad du vill att jag skriver om.
Vill du, får du mer än gärna skriva en kommentar på inläggen, det gillar jag. Du kan också ställa frågor till mig eller David om du vill. Vi kanske inte kan svara på allt, men vi gör vårt bästa. Ibland kanske det tar någon dag innan jag ser frågan, så då kan du få vänta lite på svaret. 
Vill eller kan du inte ställa frågor direkt på bloggen går det bra att mejla. Min adress är; malleaxelsson@hotmail.com. 

Ni är ett troget gäng som följer mig/oss här. Vilket jag/vi är jätteglada för! 
Jag som gillar statistik kollar ganska ofta hur många besökare som läser bloggen. Sista månaderna ligger det ganska stadigt på runt 350 läsare i snitt/inlägg. 


Besöksrekordet på ett och samma inlägg är dock betydligt högre än det. Som mest har 1051 besökare läst ett enskilt inlägg. Detta var precis efter att NA publicerat en artikel om oss där dom berättade om bloggen. 
Självklart är det kul att många läser och gillar det jag skriver, men bloggen är lika mycket till för mig som för er. Jag har den som dagbok. Senast idag hade jag bloggen öppen på jobbet, för att visa mina kollegor en aktivitet som vi gjorde på skolan förra säsongen. Och för några dagar sedan läste jag själv inlägg från januari förra säsongen, eftersom jag var nyfiken på vad vi gjorde då. 

Tack för att just du läser! 
Kramkram


3 kommentarer:

  1. Tack Ulla! Jag meddelar datu när jag vet.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Vill du jag postar ned något åt er? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, fina för omtanken. Just nu har vi fått hit besökare som hade en massa saker med, så förråden är påfyllda. Men om erbjudandet står kvar senare, kanske jag ut utnyttjar det ;). Kramar

      Radera