tisdag 12 januari 2016

guld

Det händer inte så jätte mycket just nu. Det är mycket jobbfokus så här i början av en ny termin. Den här veckan har jag börjat med 21h på två dagar...
David jobbar också mycket. Hela helgen ägnade han åt en rapport som skulle in i skolan, plus att han spelade. På lördagen var det trubadurspelning och i fredags var det allsång med 80-talstema. Det var bra som vanligt, men den här gången var det verkligen nostalgilåtar. Jag gillar 80-talsmusik. Enkla poplåtar och smäktande ballader, det är min grej! 
Det bjöds även på snygga Herreysinspirerade kläder i form av skräddarsydda vita byxor och glansiga skjortor, samt guldmålade gummistövlar. 
Jag kan lova att jag inte skulle vilja lukta i davidss stövlar efter 1h på hans fötter i 30graders värme :). 
Min vanliga vinkel från mixerplatsen. 

Tog mig ut i publiken och kollade från rätt håll en sväng också. 

När vi inte jobbar är vi hemma och slappar ganska mycket. I helgen blev det inte mycket gjort. En sväng till poolen för sol och bad, ett hårt gympass och middag med en vän är väl vad jag kan stoltsera med. 
Jag inser att jag fortfarande är i semestermood, så jag tycker att guldkanten i vardagen just nu är att göra ingenting. Jag är normalt inte så bra på det, jag vill ju att det ska hända saker. Men jag njuter sv att slappa så länge det känns okej! 

Har varit på två trevliga restaurangbesök som jag vill berätta om. I och för sig åt jag väldigt god mat här hemma idag. Barnen och jag körde havregrynsgröt till varmrätt och Lines egenhändigt bakade kladdkaka med skumtomtar i, till efterrätt. Havregrynsgröt är underskattat, det är verkligen supergott, kanel, socker (egentligen sötningsmedel) och mjölk har jag när jag äter gröt. 
Men det var ju restaurangerna jag skulle prata om eller kanske tipsa om, för er som är här på Lanta. 

I torsdags åt jag middag tillsammans med de andra longstaylärarna på "greken" på Klong Khong. Johanna kom lite senare, så hon saknas på bilden. 

Man hör på namnet att det serveras just grekiskt. 

Det var god mat och riktigt stora portioner. Johanna och jag delade på en grekisk sallad och en souvlaki och vi orkade inte riktigt allt.
Marie och Caroline tog en mixad tallrik för två personer. Mycket mat på den också.

Vi började såklart med tzatsiki och bröd. 

Den enda invändningen jag har, är att  tzatsikin var på tok för vitlöksstark för min smak. Jag stod knappt ut med mig själv ett helt dygn efter. Det kändes som att jag gick runt och sög på en rå vitlöksklyfta hela tiden. Tuggade upp två paket tuggummi dagen efter, för att om möjligt dölja lukten lite, så att eleverna skulle stå ut med mig. 
Men det är absolut värt att ta sig till Klong Khong och äta här om inte annat för utsikten
Och för att få lite smakvariation från thaimaten. 

Restaurang och rätt två var ett riktigt halleluljamoment. 
ThaimOut har anställt en duktig svensk kock och han imponerar. 
Veckans tips där är oxfilé med dubbelfritetad potatis, bea och grönsaker. Det var verkligen fantastisk gott och köttet var helt perfekt stekt! 

Så är ni på ön, skynda er till ThaimOut för oxfilen serveras bara den här veckan. Åker ni dit onsdag, torsdag, fredag eller lördag, så vet jag dessutom att det är en bra trubadur där ;), så då får ni skönsång på köpet.  

Nu väntar paddan och "Bron" på mig. Har för första gången blivit fast i en serie. Har kollat på dom två första säsongerna på ett par veckor. Idag går jag in på tredje och sista säsongen, hoppas den också är bra. 

Kramkram




1 kommentar:

  1. Visst är (spelas) Saga Norén bra, speciellt i första omgången, när man bara anade hennes "specialbegåvning" :-)

    SvaraRadera