fredag 15 januari 2016

närkontakt

Äntligen fredag :)! 
En hektisk men rolig jobbvecka är till ända. 
Måste berätta om en sak som hände igår. Jag och Johanna hade hand om storsamlingen på skolan. Vi hade bestämt att aktiviteten skulle vara en tipspromenad, eftersom det är både roligt och praktiskt när det är många barn ich föräldrar som ska aktiveras samtidigt. Vi hade varit effektiva i vårt arbete och fixat frågor på temat Sanuk och Thailand redan i måndags, men igår morse skulle dom alltså sättas upp i en slinga runt bostadsområdet där skolan ligger.  Vi knöt upp lapparna i träden efter vägen. Arbetsfördelningen var sådan att Johanna höll frågorna och jag knöt upp dom i träden. Ni vet ju vid det här laget att jag är sjukt rädd för ormar, så jag kollade noga i varje träd innan jag stoppade dit händernA och knöt. När vi kom till fråga 2
10 av 12, var det ett lite lummigare träd, så jag sa till Johanna; "det är lika bra att titta niga efter ormar i träden", sedan stack jag in händerna UTAN att titta noga! När jag står där med händerna i buskaget och tittar upp, har jag huvudet på DN 1,5 meter lång trädorm en decimeter från min ena hand. Det kallar jag närkontakt!!! 
Det kändes helt absurt. Kan inte riktigt beskriva känslan, men jag drog bort händerna i världsrekordfart samtidigt som jag fick ett hysteriskt skrattanfall och gåshud på hela kroppen. Johanna som också är rädd för ormar förstod inte riktigt vad jag gjorde förrän jag mellan mina hysteriska skratt i falsett stammade fram " det var en orm, på riktigt". Halvt traumatiserade bestämde vi oss snabbt för stt fråga 10 fick sitta på en strålkastarstolpe istället.
Väl tillbaka på skolan berättade vi om ormen för Marie, som inte alls förstod våra traumakänslor. Hon blev i extas,  hämtade mobilen och ville direkt vet vilket träd det var så hon kunde fotografera den. Jag följde med och visade, men då hade den slingrat sig upp i trädtopparna. Marie försökte skaka ner den, galen som hon är... Men hon lyckades inte. Några foton på långt avstånd blev det i alla fall. 
Här kan man se att den hänger lodrätt uppåt i trädkronan. Huvudet ligger på grenen, men eftersom den var så lång är svansen är dold i bladverket. 

Närkontakt med orm avsnitt 4 är härmed till ända! 

Kvällen igår var en såndär kväll som man sparar i minnet och plockar fram när man behöver en energiboost. Jag och några fler tjejer var bjudna hem till Caroline på middag. 
Vi hade det sååå mysigt och trevligt hela kvällen. Vi käkade vegetariskt, pratade och skrattade och kronan på verket var efterrätten... Johans egentillverkade praliner, en med Baileysfyllning och en med saltkola och dajm blandat. Han kan verkligen sitt hantverk den där Johan! 

Har sagt det förut, men jag säger det igen, fredag eftermiddag är min absoluta favoritstund på veckan. Fast här är det ju egentligen fredag lunch, eftersom vi alltid slutar jobba kl 12 på fredagar. Jag älskar verkligen att veta att jag har hela helgen framför mig. Hade tänkt att om jag orkade skulle jag kanske åka en sväng till gymmet på eftermiddagen och springa intervaller, men så tänkte jag att jag har ju hela helgen på mig, så det blev inget gym. 
Line och jag åkte och handlade efter lunchen, Alvin var med en kompis. 
Vill ni ha tips på var man kan handla här på Lanta, så har jag skrivit ett inlägg om det tidigare:


Kan tillägga till det inlägget att Tesco nu har öppnat, det var ingen revolution men dom har fräscht färskt fläskkött som vi brukar handla, storpack med glass och bra hygienartiklar som schampo, balsam, rakhyvlar. Det är inget billigare än på något annat ställe, men som sagt det finns lite saker som man inte hittar på så många andra ställen. 

Sedan unnade mig en kort eftermiddagsvila. Var lite trött, eftersom jag somnade ganska sent igår och gick ändå upp 5.30 för att ta min dagliga tur på stranden imorse. Körde förresten en ny typ av pass. En snabb fem kilometers  powewalk där jag stannade varje hel kilometer och gjorde benövningar (squats, upphopp och utfall). Det kändes superfånigt att stanna och göra styrkeövningar för sig själv mitt på stranden, men samtidigt kändes det grymt effektivt, så såna pass blir det fler av. Behöver inte vara benövningar, man kan ju köra vad som helst. Ny svävade jag ut om min morgonträning, det var inte meningen... Efter min korta vilostund satte jag och Line, på hennes begäran, igång att baka. Semmelbullar och kanelbullar blev det. 


Och efterrätten ikväll blev då alltså....

...SEMLOR!!!
Jag älskar verkligen semlor. 15 januari är kanske lite tidigt för att käka semlor, men så fick det bli. 
Det finns en till som gillar semlor i den här familjen, men det känns som att hon åt lite väl många ;). 

Innan semlorna mosade vi i oss grillad kyckling från Sawasdee, förövrigt öns godaste grillade kyckling, vitlöksbröd, grönsaksstavar, blomkål och dip. En riktig svensk fredagsmyskväll i familjen Axelsson/Karlsdon alltså. Tyvärr kunde inte fjärdedelen Karlsson delta i myset, eftersom han var tvungen att åka och jobba, men vi har sparat mysmat till honom i kylen. Han brukar käka lite när han kommer hem mellan tolv och ett på natten och vad kan väl vara godare då än grillad kyckling och kanelbullar. 

Nu hör jag att det har börjat regna utanför fönstret igen. Det kom en skur igår också, så jag fick leta på regnkappan som jag hade packade undan för ett par veckor sedan. Vi hade inte väntar oss regn, men det ska tydligen bli oväder hela helgen. Konstigt tycker jag. Det är ju högsäsong, då SKA det inte regna här på Lanta. Förra året tror jag inte att det regnade en gång mellan Januari och mitten på april. 

Måste avsluta med en mycket allvarlig sak!
En av våra goda vänner här på ön, har en bror, Peter Dahlin, som jobbar som människorättsjurist i Kina. Han har sedan 4 januari suttit fängslad och anklagas helt utan grund för att han är ett hot mot Kinas säkerhet. Ingen har hittills fått träffa honom och man vet inte om han får sin livsviktiga medicin. Därför har Amnesty nu startat en blixtaktion för att hjälpa honom. Följ länken och skriv på för att hjälpa Peter du med! Det tar inte ens en minut, men din röst kan göra skillnad! 




Hoppas du får en bra helg!
Såg på nyheterna att kylan håller på att  släppa greppet om Sverige, så ni som är där får passa på att njuta av ett par sköna vinterdagar. 
Kramkram


2 kommentarer:

  1. Hade gärna varit med dej och gjort styrkeövningar på stranden, glad att få följa dej på Lanta! Kram 💕

    SvaraRadera
  2. 555 frågetecknena (heter det så?!?) var hjärtan.....;-)

    SvaraRadera