fredag 26 februari 2016

sportlovsmys

Mera sportlov!
Vi njuter av ledigheten och hänger med pappa och Stisse. Barnen är inte helt överens med oss andra när vi vill sola och bada varje dag, men dom hänger på i alla fall. Lite uttråkade är dom allt ibland och då blir det lite syskontjafs. Inte kul, men så är det! 

Vi har inte lämnat ön under lovet, det är så skönt att bara slappa och njuta av vad som finns här, för det finns faktiskt mycket. Tänker oftast inte på det, men vår vardag är faktiskt andra människors semesterdröm. Dom kanske jobbat och sparat flera år och satsat en massa för att komma hit några veckor. För de barnfamiljer med tonåringar som satsar ännu högre och är här ännu längre tid, finns jag och hjälper till att uppfylla deras dröm genom att på skolan undervisa deras barn. Det är häftigt!
Men nu skulle jag inte prata skola, det är ju faktiskt fortfarande lov! 

Den här pärlan besökte vi i onsdags! 

Vet inte vad det här galna gänget sysslar med, men det ser ut som en blandning av ett tåg och en pyramid ;). 


Vi har käkat i matstånden i Saladan två kvällar.
Det är fantastiskt god och billig mat. Vi är inte alls rädda för att äta "gatumat". Vi har varit här 1,5 år nu, ätit allt vi velat och inte varit riktigt dåliga i magen någon gång. 

För tre spett betalade vi 50bath (12,50kr), en portion ris kostade 10bath (2,50kr) och en portion som tam, papayasallad, gick lös på 30 bath (7,50kr). Det dyraste var Alvins kycklingkebab som kostade 25kr. 

Line och jag har haft glassprovning. Vi köpte fyra glassar vi inte smakat tidigare och satte betyg. 
Line gillar inte chokladglass så mycket, så pandan och kitkatglassen gick bort. Hennes favorit var vaniljpinnen med jordgubbssås för 10bath (2,50kr), den fick 4,5p av 5p av henne (jag poängsatte inte den). Min favorit var kitkatglassen, riktigt krämig och god chokladglass med chokladsås, kitkatbitar och en frasig strut. Men den var "dyr", 30 bath (7,50kr). Trots priset blev även det en 4,5 poängare (Line betygsatte inte).  
Vi var båda överens om att fjärilen förstördes totalt av den vita delen som smakade vindruva. Dom har en konstig förkärlek för artificiell druvsmak här. Jag tycker det är riktigt läskigt. Hade den bara varit röd och smakat jordgubb hade det varit en fullpoängare, men nu fick den nöja sig med 1,5p. 
Pandan smakade bra, enkel och god blandning av vanilj och chokladglass, det blev en 3:a. 

Vi har besökt valparna igen. 
Nu har dom ögonen helt öppna och kan nästan stå. 



Vi har lyxat med frukost på restaurang. Mest för att komma undan städerskorna som kom igår morse, men det var lyxigt i alla fall. 

Imorse bjöd jag Line på frukost på sängen! Hoppas jag får igen någon dag :). 

Idag har vi varit på Longbeach vid ThaimOut och solat och badat. 
Vid lunchtid kom familjen Ståby och överraskade oss. Dom är här på semester några dagar. Fast dom överraskade inte mig. Jag hade bestämt med Åsa att vi skulle ses och äta ihop, men pappa och Stisse blev överraskade och glada. 
Vi åt en god lunch och lyssnade samtidigt på David dom spelade  "pianobar". Han spelar alltid under lunchtid tisdag-fredag. 
Det är alltid kul att träffa folk man känner hemifrån och prata lite. Tack för att ni tog er tid att komma och träffa oss!

Har hunnit med ett kärt återseende idag också. Träffade min vän Nina, som också var min rektor förra året på Sanuk. Har ingen bild på det, men hon och Gustav stannar här en månad, så jag har mycket tid att både träffa dom och ta kort!

Har en riktigt häftig grej att berätta, men det blir i nästa inlägg... Så håll utkik ikväll eller imorgon! 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar