söndag 6 september 2015

favoriter

Det har varit en riktig favorithelg.
Har gjort saker jag gillar, besökt platser jag gillar, ätit mat som jag gillar och allt har jag gjort tillsammans med människor jag gillar <3. 

Vi har hittat två nya favoritrestauranger på den del av Longbeach där vi bor. 
I fredags var vi på Rann1. En riktigt bra thairestaurang med trevlig personal. De hade dessutom två av mina favoritefterrätter. Bananasplit som barnen tog...

 ...och mango sticky rice som jag tog. De serverade vaniljglass och apelsin till sin mango sticky rice, vilket var en hit. Det blev att smaka som ris ala Malta.

I lördags efter att jag tränat med Monica, vilket jag gillar...

...åkte vi på moppeutflykt till Old Town. Älskar verkligen att köra runt på min moppe. Det är en sådan frihetskänsla och så hinner man tänka ut en massa bra saker när man kör. Precis som när man springer eller tar en promenad. 

Hittade denna fantastiska plats! 

I lördagskväll gick vi på vår andra favoritrestaurang cozy house. Där har vi hunnit käka två gånger redan. 
Det är verkligen ett ställe jag varmt kan rekommendera. De har den bästa maten man kan tänka sig och hyr ut mysiga rum om man behöver någonstans att bo. Är ni nyfikna på rummen eller menyn, så kika in på deras hemsida, cozyguesthouselanta.com. 
Så här ser den mysiga restaurangdelen ut. 



Och här är maten! Den här cajunbakade laxen med mangosalsa, dillaioli, grönsaker, potatisklyftor och sötpotatis var i världsklass. Anders som lagar den västerländska maten är ett proffs! Är väldig glad att jag hittat en god laxrätt, för det saknade jag förra året. 

Här är några av thairätterna. Lägg märke till blommorna som är utskurna ur rättika och målade med ätbar färg. Så lyxigt! 

Vi har suttit i salan på taket ganska mycket. Det är en favoritplats för oss allihop. 

Idag har jag kört en best-of-Lanta-tur med två av mina arbetskamrater. Visade dem tre ställen som jag gillar att vara på. 

På väg! 

Störtkruka på... Gillar inte riktigt den nya hjälmen jag använder. Den tar bort lite av känslan med att köra moppe. Det blåser inte i håret och man hör inte vad som händer runt omkring, men den är säker, så lite glad är jag i alla fall. 

Snygga moppegänget! 

Första stoppet. 
Inte öppet ännu, men om någon månad är det här en riktig pärla! 


Stopp två, med en utsikt som gör mig mållös! 


Sista stoppet för dagen. En riktig favorit, som har allt... Utsikt, bra bad och god mat, vad mer kan man begära? 


Avslutade dagen hemma i köket, vilket jag verkligen gillar. 
Det blev en älggryta... Ja, jag har släpat med mig en massa fryst kött från Sverige. Har man 120kg bagage måste man ju fylla det med något ;). 

Det smakade verkligen bra! 

Passade också på att inviga ugnen här i huset. Bakade grötbullar, receptet finns på tidningenhembakat.se. 

Med bregott på var dom oslagbara, riktiga favoritfrallor! Och ja, jag har även släpat med bregott från Sverige. Närmare bestämt 5 paket :). 

Just det, mitt i matlagningen och bakningen fick jag äntligen njuta av den första solnedgången för säsongen. Det har varit molnigt alla andra kvällar. Att kunna se solen gå ner över Phi Phi öarna är en absolut favorit och tillhör vardagslyxen här. 

Här är några favoriter som jag gillar väldigt mycket, trots att dom spökar ut sig och ibland trotsar mig så jag håller på att bli galen. <3. 


Hoppas er helg har varit lika bra som min!
Kramkram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar