söndag 13 september 2015

37

När jag tittar tillbaka på veckan som gått, så har det varit en typisk vanlig vecka på Lanta. 
Vet inte hur ni har haft hemma i Sverige, ni som är där. Men vad jag förstått av alla bilder jag har sett, så verkar det som att ni har haft en solig vecka i alla fall. 

Vad gör man då en vanlig vecka på Lanta. Jo, man jobbar, tränar ganska mycket, upplever saker, badar, solar, promenerar på stranden, njuter, umgås, känner sig glad och äter en massa gott. Just den här veckan har jag många matbilder i min telefon, så det verkar som att maten har haft en central del. Ni ska få alla matbilder snart, men det blir några andra nedslag från veckan först. 
Börjar med lite jobb...

Jag tog hoppbilder på mina elever i måndags. Hoppbild är ett vedertaget begrepp på Sanuk. Det är en bild som man tar på eleven nere på stranden. Den tas precis när eleven börjar på skolan och sitter sedan uppe utanför klassrummet under hela elevens tid hos oss. När eleven så slutar hos oss, blir hoppbilden framsida på elevens thailandsbok (en minnesbok). 
Så här blev Alvins hoppbild i år. 

Mer jobb... Vi var på utflykt till regnskogen i tisdags. Vet att jag skrev om det i våras också, men jag tar det igen, eftersom jag har en massa bilder och det är så långt ifrån det man gör hemma på jobbet. 
Vi tog alltså med oss alla skolans elever, från förskolan till åk 9 och åkte ner till södra Lanta, till en vandringsled i regnskogen. 
Vi gick några kilometer in i regnskogen och gjorde några intressanta stopp. 
På väg...


Stopp ett, batcave. 
Vi såg några fladdermöss som hängde i taket och sov. Det var svårt att fotografera dom, så jag fotograferade trädrötterna som borrat sig genom berget istället. Det tycker jag är väldigt fascinerande. 


Vi passetade ett termitbo som var lika högt som Line är lång. 


Stora träd fanns det gott om, och då menar jag stoooora! 


Stopp två vattenfallet där vi badade. Inte så jättemycket fall kanske, men det räckte för svalka! 




En del växter väljer fascinerande levnadsplatser. 

En del överraskningar har veckan också bjudit på, till exempel i onsdags morse när jag skulle åka till jobbet. PUNKA på moppen... Då var det bara att gå in och packa om till rygga och snöra på sig skorna och springa dom dryga 5km som det är till jobbet. 

I lördags gjorde vi en härlig utflykt till en favoritplats på södra delen av ön. 
Man kan inte låta bli att älska den här platsen. 




Balansövningar

Det är svettigt att lyssna på träningspod. 

En typisk vecka för Line innehåller ofta mycket djugos. 
Här matar hon med Manao

Här är hon och Alvin och hälsar på Rocky och Amoy. Två hundar som hon ofta hälsar på. Dom bor hos en av dom lokala skräddarna.

Jag erkänner, Rocky är faktiskt ganska söt :).

Vi har också hunnit med en kort sväng till Lanta Animal Welfare, men där tog vi inga foton. 

Och här kommer alla matupplevelser från veckan som gått...

Receptet på en fantastiskt god kladdkaka som jag bakade till tisdagsfikat på jobbet.

Fredagens japanska matupplevelse på Kinnaree i Saladan 






Lördagens lunch 

Middag på favoritstället Cozy Guesthouse på Longbeach. Min fisk- och skaldjurssoppa var helt outstandig. 
Burgaren, clubsandwishen och vårrullarna var också toppengoda. Har sagt det förut och säger det igen, missa inte det här stället :)


Söndagsfix hemma. 
Var tvungen att hitta på en massa kul saker och göra, eftersom jag inte kunde träna. Har lyckats klanta mig så att ryggen inte mår som den borde.
Kul för mig = baka :)
Bakar morotslimpor. 



Bakar kanelbullar. 




Lagar älgfärsbullar med potatismos och gräddsås. 


En salig blandning av allt möjligt gott alltså! 

En mindre trevlig matupplevelse eller egentligen en mindre trevlig upplevelse, var Manaos lördagsmiddag, som togs in levande i köket. 
NEJ, det här är inte okej Manao!!!


Avslutar med en trevlig blombild, så glömmer vi det där med råttan ;). 

Kramkram


1 kommentar: