tisdag 15 september 2015

Ensamma

Ett diverse inlägg, som börjar med dagens stora händelse, för idag har vi på Sanuk genomfört Lantajoggen tillsammans med Lilla Svenska skolan. Det är vår version av skoljoggen som går av stapeln hemma i Sverige under veckan. 

Alla barn, pedagoger och föräldrar kämpade tappert. 
Alvin som inte alls gillar att springa och som innan har totalvägrat att ens försöka vara med, diskuterade inte ens imorse, han konstaterade bara vilka shorts han skulle ha på sig när han sprang. Skönt tycker jag, både som hans lärarenoch mamma. Och som han sprang och kämpade. Jag väntade in honom sista 750 metrarna och sprang med honom och peppade. Är så stolt att han övervann sitt motstånd och genomförde loppet. Även om det inte var speciellt långt. 
Det finns en bild på oss när vi går i mål tillsammans, men den är i skolans kamera, ska se om jag får tag på den.
Alla sprang olika sträckor, förskolan sprang 500m, åk 1-4 sprang 1km och åk 5-9 sprang 2km. 
Line kämpade sig alltså igenom 1km, tummen upp för henne också. 

Som ni ser var det ingen toppendag idag. Det var grått, trist och blåsigt på stranden och regnet hängde i luften. Fast det var i och för sig ganska skönt springväder. 

Här har vi gått i mål.

Jag och barnen är ensamma sedan i söndags. Det går bra, men det är tråkigt. Förstår inte hur en del kan åka och jobba utomlands och lämna sin partner hemma. Det är inget för mig. 

Varför är vi då utan David? 
Jo, han är i Kuala Lumpur på för att skaffa sig ett non B visa, så han kan få arbetstillstånd för underhålla på en restaurang här på Lanta. Det var inte helt självklart att visumansökan skulle gå igenom då några papper hade passerat bäst före datumet i söndags, men det gick alltså bra, gissar att han charmade personalen på Thailands ambassad i KL :).

Hoppas han kommer tillbaka med lite presenter till oss, vet ju att han bor vägg i vägg med H&M :). 

Det har förresten regnat idag. Helt sjuka åskskurar! Och värre ska det bli imorgon och på torsdag. 

Tänk dig det värsta regnväder du varit med om i Sverige, så dubblar du det, nej trippla det, då får du ett lantaoväder! 
Än så länge inga översvämningar här vid huset, men det var ganska mycket vatten på vägen när jag körde hem från skolan, 

Delar med mig av lite mat även i det här inlägget. 
Stekte pannkakor och kokade jordgubbssylt igår. Så barnen fick en riktig lyxkvällsis. 

Grädden som blev över blandade jag med en burk kondencerad mjölk och frös in. Det blev en så sjukt god glass! Det måste ni prova. Den blev krämig och luftig på samma gång, fast man inte använde glassmaskin. Det här är en ny favorit!!! Jag gjorde en naturell variant,  men här kan man nog slänga i precis vad man vill jag kan tänka mig att prova med tex bär, vaniljsocker/vaniljpulve/vaniljstång, krossad choklad, nutella, lemon Curd, krossade kex, jordnötssmör, bitar av överbliven kladdkaka ( om man får någon över). Den här glassen kommer det att bli mycket av i den här familjen framöver. 
Här är det svåra och komplicerade receptet. 
Vispa 5dl grädde hårt, rör i en burk kondencerad mjölk, tillsätt ev smaksättare, häll upp i en form och frys några timmar! ÄT och NJUT! 

Tack för att du kikar in och läser! 
Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar