lördag 26 december 2015

julhälsning

Julen har kommit och julen har gått! 
Vi har firat en mysig jul här på Lanta, med så många traditionella svenska julinslag som möjligt!
Förberedelserna har varit långa. Redan i slutet av oktober började det med att mamma kom hit med en julskinka. Sedan har vi i omgångar fått hit det vi behövt för att få till en svensk jul. 
Det var tre år sedan vi åt julbord sist, så det var prio ett i år :). 
Är ganska nöjd med det vi åstadkom. 

Vi började julaftonsmorgonen med en traditionell julfrukost. Dopp i grytan, skinka, gröt, knäck och must. Och så en söt liten tomtenissa ;). 

Förutseende som jag är, så gjorde jag gröten i ugnen dagen innan. Det funkade hur bra som helst. Jag slapp både att mjölken kokade över på hela spisen och fastbränd mjölk i botten på kastrullen. 
Jag hade dock inte planerat så bra, så gröten blev klar ganska sent. För att den skulle få svalna öste jag upp den i en plastburk och ställde den på bänken. Samtidigt messade jag David, som var och jobbade, att han skulle ställa in den när han kom hem. Fick okej på den! 

På morgonen när jag kom in i köket stod grötburken kvar på bänken...
Jag blev måttligt glad kan jag tillägga!  

Men som synes på bilden nedan kokade jag ny gröt. Den här gången på spisen, eftersom det går lite snabbare. 
Så julfrukosten var komplett. Det kändes lite konstigt att äta den ute på terassen i 30 graders värme :). 

Efter frukosten satte sig barnen vid granen för att tydligt visa att dom tyckte det var dags att öppna paket...

...och så fick det bli! 

Alvin fick bara ett paket, men han blev väldigt glad för sina hörlurar, ett par Razer Kraken pro. Tydligen nåt bra märke, jag har ingen koll...

Jag fick ingen julklapp i år, men jag är glad ändå. Är extra glad för att traditionen med julkort har nått hit. Även vi har alltså fått julkort! Tack snälla familjen Ramert, familjen Donaldsson, familjen Karlsson och familjen Axelsson ❤️

På eftermiddagen gjorde vi oss julfina och gick en sväng till Jonas och Sahra. 

Där träffade vi traditionsenligt tomten! 

Han hade dock inte den traditionella utstyrseln, utan hade anammat devisen "kläder efter väder"! 

Alvin och Line fick ett gemensamt paket med en resa till vattenlandet på Phuket. Hampus fick självklart också paket! 

Line chillar i sin tomtestass. 

Sedan var det dags för vårt eget traditionella julbord!!!
Vi värmde upp med lite glögg. Sedan fanns det sill, vörtbröd, brieost, prästost, ägghalvor med kaviar, skinka, älgfärsbullar, prinskorv, Jansson, revbensspjäll, potatis och julmust att kalasa på (som Emil skulle ha sagt) 

Barnen är nöjda!

Ursäkta alla matbilder, men det var så sjukt gott!!!

Ronny och Mimmi var här och åt med oss. 


Manao fick också smaka. Han gillade julskinka :). 

Kvällen till ära fick vi en fin solnedgång. Ungefär vid den här tiden drog David iväg och jobbade. Han spelade först en liten stund på Sai naam där det var julbord, sedan åkte han vidare och körde sin vanliga kvällsspelning på ThaimOut. 

När David åkt tänkte jag och barnen festa loss på Paradisasken Martin och Karin skickat hit.  
Kan man reklamera tror ni???

Det smakade faktiskt jättebra, men det var liiite svårt att definiera vilken som var vilken. Dom såg ju inte riktigt ut som på bilden ;).

Jag avslutade kvällen med ett samtal hem till farmor. Tror hon blev ganska förvånad när det var jag som ringde och önskade god jul. 

Satt ute på treassen och pratade och rätt som det var låg den bara där en orm!!! Min tredje på en vecka. Det finns faktiskt gränser för hur många ormar man vill se... Dessutom kommer dom närmare och närmare, så man kan ju undra var det här kommer att sluta. Nummer ett såg jag på andra sidan stora vägen, nummer två i backen upp hit till Garden hill och nummer tre som sagt på terassen... Kan lova att jag är noga med att stänga både dörr och toalettlock numera! 

Jag blev i alla fall galet rädd och fullkomligt hoppade in. Fick fram kameran just när den skulle ringla ner på gräset. Om man tittar riktigt noga ser man svanstippen längst nere i hörnet, bakom sen blå boxen, vid den vita pelaren. Men man måste titta noga, gärna med förstoringsglas. 
Men inte nog med det, den kom tillbaka en sväng till den lilla jäkeln. Men då hade jag ingen kamera framme. 

Juldagen firade vi med strandhäng på favoriten Krit hela dagen. 
Krit hade pyntat med en fin thaigran på stranden. 

Jag drack öns bästa coconutshake,  
 
och letade snäckor. Hittade den här fina, med ett väldigt annorlunda mönster. 

På kvällen var David ledig och vi var bjudna till Jonas och Sahra på julbord. Tjoho, ännu mera julmat! Den här gången fick vi förutom det vi hade på vårt julbord även gubbröra, skagenröra och lax. Mums!!!

Vi var på deras fantastiskt mysiga balkong. 
Alvin och David,som numera är nästan lika långa, kollade in solnedgången tillsammans. 

Ljuset i solnedgången spelade oss ett spratt. Det såg ut som att en av öarna utanför Lanta svävade i luften. 

När det blivit mörkt, körde barnen eldshow med tomtebloss! 

Sedan spelade vi julklappsspelet! 

Det här blev min skörd, 3st! 

Innehållet var precis anpassat efter mig och just vad jag behövde! 
En flaska thaibrandy, en galen, illalåtande kalkon med åldersgräns 20+ och en hållare med gulliga små kort med oförståelig text. 

"I will always beside you. LOVE"
Känns som att det saknas nåt???  :)

Igår på Annandagen hade vi typisk annandagskoma. Vi gjorde inte många knop... Känns knappt som vi gick upp ur sängen på hela dagen! 
Jag lyckades få till en plåt med fröknäcke på eftermiddagen...

...och på kvällen fixade vi till oss och åt en sista middag med Mimmi och Ronny innan David jobbade.

Idag har vi också bara slappat. Var en sväng vid poolen på eftermiddagen. Men det går knappt att vara där nu. Det är alltid fullt med folk och alla solstolar är upptagna. Jag längtar till april när alla turister åker hem, så vi får poolen för oss själva igen! 

Idag återupptog vi vår lilla rutin med hemlagad söndagsmat. Den har legat nere några veckor nu, när vi haft besök här. 
Jag gillar den rutinen mycket! Både för att det är kul att laga mat, men också för att det är gott. Hur konstigt det än kan låta, så blir man faktiskt lite trött på att alltid gå på restaurang. 

Idag blev det en av mina favoriträtter.
Isterband med dillstuvad potatis.

Barnen fick sin favorit falukorv och makaroner. 
Tack för att du tog med isterband och korv Mimmi! 

Säger hej för den här gången med en monstermygga, stor som en kapsyl! 
Trodde inte det var en mygga först, men jag tvingades inse att i paradiset är dom flesta odjur större än hemma i Sverige...

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar