tisdag 15 december 2015

mysigt

Ojojoj vad tiden springer iväg. 
Om bara två dagar har vi jullov!!! Jippi, det har jag verkligen längtat efter och känner mig välförtjänt av! 

Vad händer här på Lanta då kan man undra? 
En hel del mysigt faktiskt. 

Vi har firat lucia på skolan. I år var det förskoleklass, ettor och tvåor som stod för luciatåget. Dom var både söta och duktiga. Vet inte om jag direkt fick någon luciafeeling i värmen, men det var mysigt. 

Ännu mysigare var det nästan att hela skolan avslutade firandet med ett lussebullekalas.

Jag fortsätter att ta mina mysiga turer på stranden innan jobbet. Det är en fantastisk start på dagen. Det är dock inte alltid så mysigt och njutningsfullt under tiden, men det är skönt efteråt. När jag springer intervaller eller snabba turer flåsar jag mer än jag njuter. Medan jag under en lång, lugn joggingtur eller en snabb promenad njuter även under tiden. 
Jag har faktiskt inte så mycket prestige i vad jag gör på morgonturen 5km eller 12km, en timme eller 25 minuter det spelar ingen roll, det viktigaste är att jag gör den. 
Här en fantastisk soluppgång över Klong Dao!

Man ändrar form av att motionera på stranden... Eller också är det solen som gör det :)


Jag har umgåtts med vänner, både på tu man hand och i större sällskap sedan sist och det är ju alltid är mysigt tycker jag. 
En dag förra veckan spontanbestämde jag och min fina vän Caroline att vi skulle träffas på kvällen. Vi träffades hemma hos henne, åt lite plock, drack ett glas vin, tände ljus och bara pratade i flera timmar. Det behöver inte vara mer organiserat än så tycker jag. Oftast blir det spontana det bästa.

Jag tog tillfället i akt att tjuvläsa lite ;)

Under kvällen konstaterade vi att vi åt sugersnaps på lite olika sätt. Man kan undra vilken hög som är min? :)

Här var en kväll med betydligt fler vänner. Det var ett kombinerat poolparty och luciafirande hos familjen Gustavsson. 

Alla fruar/mammor överraskade med ett bejublat luciatåg. 
Här förbereder vi oss. 

Och så här vackra var vi när vi stod vid poolen och sjöng. 

Vi har hängt på vårt favoritställe på stranden. 


Och Lines favoritkatt var såklart där. 

Jag har för ovanlighetens skull även legat en liten stund vid poolen. 


Det var riktigt skönt. Hade med mig en svensk tidning där jag hittade ett reportage om Koh Mook, som ligger bara ett par timmar härifrån. Vi var där för ett år sedan, en fantastisk ö. 

Jag har såklart även kollat på upplösningen av Bonde söker fru! 
Me like :)

Det damp ner ett paket från familjen Ramert här om dagen. Gissa om vi blev glada!!!

Vi tjuvöppnade faktiskt. 

Jelena vet vad man vill ha när man är här :). 

Line har haft ett riktigt mysigt om än lite för tidigt födelsedagskalas. En av hennes kompisar åkte nämligen hem i lördags, så då hade vi kalaset i fredags, så hon kunde vara med. 

Line fick en massa fina presenter. 

Tjejerna bakade...

...käkade pizza
...badade, kollade film och fikade. Line var jättenöjd efteråt! 

Vi har fått besök också! Det är alltid både kul och mysigt. 
Mimmi och Ronny kom hit i söndags. Vi tog med dom till favvisen Somewhere else på middag. 

Dom hade med en massa saker till oss. Och då menar jag verkligen en MASSA! Förutom det här, var det bregott, falukorv, isterband, prinskorv, en almanacka, tomtar och julgransdekorationer. 

Vi kommer kunna göra ett fantastiskt julbord i är! Nu har vi lyckats samla på oss skinka, ansjovis till Jansson, prinskorv, julknäcke, vörtkrydda till bröd, sill, kaviar till ägghalvirna, grötris,  tomteskum, chokladaskar och glögg. Dessutom ska jag göra knäck, revbensspjäll och köpa rödbetssallad. Det kommer att bli såååå bra. Jag längtar verkligen. Vi har inte ätit ordentligt julbord på tre år! 

Även familjen Wijkström anlände till Lanta i söndags. Dom blir tyvärr(för oss) bara kvar här en vecka innan dom drar vidare till Koh Lipe. Jag hade gärna haft dom kvar här över jul! 
Vi käkade middag tillsammans igår och här har dom stuvat in sig i en discotuktuk på väg hem från restaurang Black Coral. Hoppas vi hinner ses fler gånger! 

En mindre kul sak som hänt, är att jag ramlade med moppen idag. Jag hade tur i oturen. Det hände precis när jag skulle köra in och parkera vid skolan imorse, så jag hade inte så hög fart. Gled omkull i en lerpöl. Allt hände så snabbt att jag inte fattade något förän jag låg pladask på marken. 
Slog i och skrapade upp armbågen ganska rejält, men förutom det blev det bara några blåmärken och små skrubbsår. 
Det hände strax efter sex imorse, så ingen var på plats och kunde hjälpa mig först. Försökte ringa David, men typiskt nog var hans telefon avslagen. Det gjorde mig faktiskt lite stressad, speciellt när adrenalinet började lägga sig och det gjorde ont. Efter en liten stund kom dock en arbetskamrat, som också brukar gå på stranden på morgonen, till undsättning och vi fick tillslut tag på David. 
En tvetydig bild. Paradispalmer och en väldigt smärtande armbåge. 

Det var allt för nu! 
Nästa inlägg gissar jag kommer handla om allsångskvällen som är nu på fredag. David och resten av allsångsgänget jobbar som vanligt hårt med att fixa allt. Den här gången blir det jultema. 

Det kommer säkert också handla om skolavslutning, födelsedag och bröllopsdag! 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar