fredag 4 december 2015

annorlunda

Allt är som vanligt men bara lite annorlunda. 
Vardagen här innebär både att vi anpassar oss och att vi håller kvar. Vissa saker vill man att det ska vara som man är van vid, medan man direkt vänjer sig vid andra. Vi har valt att leva en period av vårt liv här och vi älskar det som bekant. När jag tänker på vad som är annorlunda för oss, tänker jag också på andra människor som inte kan välja, utan tvingas bort från sitt land av olika anledningar. Känner att jag har full förståelse för att de ibland vill vara lite annorlunda och att de vill hålla kvar en del av sina traditioner och seder, det känns tryggt. Samtidigt som man också ska anpassa sig efter det land man är "gäst" i. 

Här är lite av vad sista veckan har bjudit på för annorlunda upplevelser. 

Adventsfirandet har vi försökt göra som hemma. Vi har som tradition att vi tänder adventsljuset till frukosten. Innan vi tänder ljuset, läser David en fånig liten dikt som vi alltid skrattar åt.
Här är dikten på gång. 

Line är förväntansfull... eller också försöker hon hålla sig från att börja gapskratta. 

Men så tändes ljuset i alla fall, precis som hemma, fast bara med en något förvirrande bakgrundsvy. 
Känns nästan som att det är en bakgrund i Långbens tecknade campingsemester (den som visas på julafton), jag bara väntar på att den ska fällas ihop som en sofjäder och packas ner. 

Jag passade på att förvirra det hela ytterligare genom att baka scones. Så vi hade verkligen ett internationellt firande, svensk-engelskt-thailändsk :). 

Efter det blev det dock helsvenskt, tror jag i alla fall... Men lussekatter kanske kommer någonannanstsns ifrån? Vad vet jag?


Mer svenskt. David dricker glögg. Det var hans första på två år, så han njöt verkligen. 

Avslutade dagen hemma hos oss med thaimat tillsammans med Hampus och Sahra. David och Jonas var på gubbmaiddag, eller jag kanske ska säga herrmiddag, så blir dom gladare ;). 

Sammanfattningsvis kan jag säga att det var en trevlig 1:a advent. 

En annorlunda bild på en annorlunda kladdkaka. Alla bilder man normalt ser på kladdkakor ser så tillrättalagda ut. En jämn och fint utskuren bit med en liten stylad gräddklick på. Så här ser den nakna kladdkaksverkligheten ut! 

Det som var annorlunda med just den här kakan var att jag i smeten hade petat ner bitar av pepparkaksdeg. Lite Ben&Jerry cookidoug-tänk. Det var väldigt gott och gav en julig känsla. 

En sak i vardagen som egentligen är annorlunda, men som jag inte tänker på som konstig längre, är vattenkillarna. Dom kör runt i sin bil och byter vattenflaskor åt folk. 15 bath/ flaska tar dom, så man blir inte ruinerad direkt. 

Ett annorlunda inslag som vi älskar är när vi får paket. Sista veckan har vi fått två paket = total eufori

Ett annorlunda användningsområde för postens 2kg:s kartonger. 
Manao älskar den. 

En hälsning som kom i den gröna kartongen, både precis som hemma och ändå annorlunda. Nämligen en advents- och julhälsning från fina lilla Sixten ❤️. 

Den här bilden vet jag inte vad jag ska säga om... Titta noga, den ser helt makaber ut! Minst sagt en annorlunda upplevelse. 

Den här skylten bjöd restaurang Moon på i fredags. Förövrigt en enkel och bra restaurang, som jag kan rekommendera. 

Kan inte låta bli att gapskratta åt den! 
ZeZa sallad, det är ju klockrent och väldigt annorlunda. Något att skriva på våra svenska menyer tycker jag. 
Förklaring : Det thailändska språket är uppbyggt av tecken för olika ljud. Så det finns inget rätt eller fel när man skriver språket med "vanliga bokstäver".  Zeza sallad är alltså en helt korrekt stavning :). 

Något nytt och annorlunda som har dykt upp på stränderna, är dessa stolpar. I stolpen finns en flaska vinäger och på skylten beskrivs det hur man tar hand om någon som bränt sig på en manet. Just vid olyckor med brönnmaneter är vinäger bra. 
 Bara att hoppas att de får stå orörda hela säsongen. 

En annorlunda och mycket vacker kyrka (svenska kyrkan på Klong Dao), där det hölls adventsmässa i lördags. 
 
En grupp barn från Sanuk gjorde ett körframträdanden med David och Ulli. Line står i mitten med cerise tröja och svart kofta. 

Vår minst sagt annorlunda präst Erik...
...Barfota och långhårig! :)

Även andra advent fick sitt ljus tänt igår. Här på ett lite annorlunda sätt, i sällskap med ficklampor. 
Detta eftersom det var ett längre strömavbrott i söndags kväll. Avbrottet inträffade precis när jag skulle servera efterrätten till våra fina vänner som var här på middag. Men det gick bara bra, vi fick dock skippa kaffet.  

Det här tar nog alla pris som det mest  annorlunda sättet att jobba vid en dator. 
En av mina arbetskamrater satte sig vid datorn idag. När hon skulle peka med musen vände hon på den och började köra spegelvänt. Jag blev både full i skratt och imponerad. Tänk att göra allt spegelvänt och tycka att det är rätt. 
Vilka vanedjur vi människor är! 


Hörs snart igen! 
Kramkram

3 kommentarer:

  1. Hej! En fråga som inte rör ditt inlägg men testar ändå ☺️
    Flytvästar till barn när man åker mellan öarna- finns det? Eller bör man släpa med sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Caroline! Till små barn brukar dom inte ha tyvärr. När våra barn var yngre och vi semestrade här brukade vi ta med flytvästar.
      //Malin

      Radera
  2. Tack för svar! Tror det blir till att packa ner 3 västar... ��

    SvaraRadera