fredag 1 maj 2015

sjuk :(

Vilken vecka det blev...
Har kämpat tappert för att ta mig igenom den och jag fixade det. 
Mina "kompisar" förkylning och hosta har etablerat sig i mig, plus att dom hade det dåliga omdömet att kalla in sina kompisar från det tunga artilleriet, vilket inte var så jättelyckat. 
För mig började det med att jag vaknade flera gånger på natten av att jag hade ont i ena armbågen. Försökte somna im ich koppla bort det, men när jag vaknade kände jag mig hängig och hade väldigt ont i armbågen. Inte kul på min födelsedag! :(
Fick den obligatoriska frukosten på sängen och sång av barnen och David. 

När man fyller år får man välja frukost i vår familj. Mitt val blev, yoghurt med kanel och chiafrön, finncrisp med bregott, te och en stor bit rockeyroad kladdkaka. Hade bakat både en rockeyroad och en saffranskladdkaka kvällen innan, så jag skulle ha lite gottis till frukost och så att jag skulle kunna bjuda på fika på jobbet.
Var ju tvungen att fira mig och min arbetskamrat Johanna som fyller på samma dag som jag, men hon firade sin 40:e födelsedag! 

Vi blev firade med sång på jobbet och jag fick en blomma och en chokladkaka av min fina elev Tyra. Hon vet vad fröken gillar :). Fick dessutom ett par thaibyxor av Jelena med familj. 

Tog mig igenom arbetsdagen med en sjukt smärtande armbåge och när jag kom hem hade jag 39 graders feber.
Blev uppvaktad med fina presenter av familjen...

...men sedan bar det av till doktorn :(. 
Visade sig att en liten pyttig kvissla som jag klämt ut på armbågen hade gjort att ilskna bakterier kommit in. 

Svindyr intravenös antibiotikabehandling plus tabletter ordinerad.
Bara att kontakta SOS International och kolla om försäkringen täcker. De var tveksamma till en början men efter överläggning med sin läkare godkände de behandlingen. 
Inte så värst kul födelsedag...

Middag på restaurang var inte att tänka på, orkade inte. Det fick bli hämtpizza från feta apan. 

Hur skulle jag orka onsdagen? Ville så gärna vara med på jobbet när children of the forest barnen skulle komma till oss på skolan.
 CoF är en organisation i norra Thailand som tar hand om burmesiska flyktingbarn. Vi samarbetar sedan många år tillbaka med organisationen och samlar in både saker och pengar till dem. Detta möjliggör att de en gång per år kan ta med ca 40 barn och åka på semester hit till Lanta. Så häftigt dessa barn har aldrig sett havet, förstå vilket äventyr att få åka 120 mil på semester! 

Jag mosade i mig två olika sorters smärtstillande och febernedsättande och bet ihop. 
Det blev en fantastisk dag med många fina möten! 

Den långa väntan är över, nu kommer dom! 

Vi lekte lekar ihop. 
Alvins grupp bygger kaplatorn

Reder ut knuten

Och langar vatten

Lines grupp suger fast pappersbitar med sugrör 



Vid lunch sa vi hej då till våra besökare, men bara för en kort stund. Torsdag efter lunch skulle dom komma tillbaka och hänga på stranden med oss. 

Efter jobbet var det dax för återbesök och antibiotikdos två. Jag hade tydligen svarat på behandlingen, så vi körde på. 

Mer smärtstillande och en härlig torsdag på jobbet. 
Den här dagen var det fritt för barnen att umgås och välja bland aktiviteterna. 
Vi hade snälla föräldrar dom ställde upp och hjälpte till med aktiviteterna. 

Vi byggde sandslott 


Spelade fotboll och volleyboll

Gjorde funlooms armband. Line var ansvarig för den stationen och visade hur man skulle göra. 

Man kunde bada, väl övervakad av Jelena och Johanna :). 

Lola och jag fokuserade mest på att vara snygga och det gjorde vi bra ;). 

Efter strandänget gick vi tillsammans tillbaka till skolan och langade ombord alla saker på deras lastbil. Sakerna är skänkta av snälla familjer till barnen. Det var många säckar att lasta! 

Sedan var det dags att säga hej då! 
För flera barn, som funnit varandra blev det en känslosam stund. 

Flera tjejer tyckte Line var väldigt söt, så dom ville fotografera sig med henne. 

Även Alvin var populär :). 

Hejdå! Pop kan mai. 

En sista behandling på Siam Clinic. Jag var svårstucken igår, så det krävdes två stick för att hitta en bra ven. Nu väntar sju dagars tablettbehandling. Jag har svarat bra på den intravenösa behandlingen, så nu är armbågen betydligt mindre. 

Valborgsmässokvällen firade vi med tacos hemma, en omgång MIG och godisrensning. 
Vädret var samma här som hemma, fast lite värre och varmare tror jag. Det var ett grymt oväder med åska och störtregn hela kvällen. 

Idag har min fina vän Jelena gjort som sista arbetsdag. 
Det blev min uppgift att hålla ett avslutningstal till henne . Det gick nästan vägen... Men på slutet kom tårarna. 
Kommer verkligen att sakna henne och hennes fina familj. 

Jacob och Julia har nästan blivit som småsyskon till Alvin och Line dom gillar varandra sååå mycket. 

Nu bostar jag med en antibiotikatablett och lite snorpapper, så bär det av till stranden för en sista middag med familjen Ramert och en fireshow. 
Kramkram



1 kommentar:

  1. Tråkigt att Du är sjuk , skönt att du svarar på behandlingen . I mina ögon ser det trots att du mår dåligt - helt underbart ut . Att ni trivs & har det väldans bra . Här 1 Maj är det grott , kallt, plus 7 grader MEN ledigt :-) skönt ... Fin årstid nu i Sverige - men ni kommer ju en stund & får uppleva de vackra i vårt land. KRYA på Dig & njut nu sista veckorna i underbara Thailand . Så är ni välkomna hem när de ä' dax . Kram från Anneli Björk

    SvaraRadera