tisdag 5 maj 2015

lågsäsong

Nu märks det verkligen att det är lågsäsong och det mesta har eller håller på att stänga. Att det dessutom idag var kungens kröningsdag och helgdag här, gjorde inte det hela bättre. Vi kämpade ett tag för att hitta en öppen middagsrestaurang. Det slutade med ett besök på Picasso på stranden. Inget favoritställe och jag kan verkligen inte rekommendera deras phad thai. Den är inte som jag tycker en phad thai ska vara. 

Vädret bjuder också på lågsäsong. Imorse kom det en ordentlig regnskur. Morgonregn, minns inte när det hände sist. Jag hade faktiskt tagit mig ut på stranden för en kort väldigt långsam promenad. Vet att man inte ska anstränga sig när man inte är frisk och jag känner mig inte helt 100, men jag orkar inte vara stilla längre. Och lite frisk luft kan ju inte skada. Eller frisk och frisk, den var varm och fuktig men det var luft i alla fall :). Dagen till ära blev jag alltså blöt både av svett och regn. Det krävs inte mer än att man står ute, så blir man svettig. 
Så här grå och öde var stranden imorse. Bara mina steg som syns i sanden! 

Men på tidiga förmiddagen sken det upp och det var väl tur. För vi skulle ha halv friidrottsdag på stranden idag. Det var en förälder som ordnade den. Det är verkligen skillnad på föräldraengagemang här och hemma. Här erbjuder sig föräldrarna självmant att fixa saker och att hjälpa till. Det är så lyxigt, både för eleverna och oss.
Pappa Ola går igenom dagens aktiviteter. 

Det var längdhopp, kast med liten boll. 60m, höjdhopp och ett gemensamt 800meterslopp (400m för förskolan) som avslutning. 
Alla elever på skolan från förskolan till högstadiet var med och alla grenar utfördes i sanden på stranden. 
Alla barnen kämpade och gjorde sitt allra bästa i värmen. För er som inte har provat att göra saker i sand, kan jag meddela att det är grymt mycket tyngre. Line var glad över att hon klarade att saxa 55cm i höjd och Alvin var supernöjd med att komma tvåa i 800meterdloppet på 3.48. 
Här är starten i 800 metersloppet. 

Efteråt tog vi en gruppbild, föräldrar och elever tillsammans. 

Mitt efterjobbetprojekt var att börja förbereda för Davids födelsedag på torsdag. Han får ingen present, för det har han redan fått. Han har fått en fyra veckor lång fortsättningskurs i thai. Jag tycker det verkar så kul. Men som sagt jag jobbar ju, då kan jag inte plugga thai. Så i fortsättningen får David sköta snacket :).
Förberedelsen idag gick ut på att handla och börja fixa med maten. Jag kan inte avslöja vad det blir, men första förberedelsen bestod i att få tag på råa räkor att koka. 
Jag visste var det fanns, för jag hade frågat en annan förälder. Så på hennes inrådan gav jag mig iväg till en thailivsmedelsaffär, utan någon aning om hur jag skulle hitta dom och vad dom kostade. 
Väl där frågade jag på engelska i förhoppning om att någon skulle förstå, vilket inte är helt självklart. Men en man visade mig till en frigolitlåda och öppnade locket. I lådan flöt räkor runt bland isbitar. Jag frågade om jag skulle ta med handen och han nickade. Så det var bara att köra ner handen i det iskalla vattnet och börja fiska upp de slemmiga, råa jätteräkona.
Visste ju inte alls vad de kostade, men jag tog ungefär 30 stycken. Hade en 1000 bath sedel med mig och jag skulle ha dill och salt också, så jag höll tummarna att det skulle räcka. Fick nästan en chock i kassan, 300bath (ca75kr/kg) och jag hade plockat ihop knappt ett kg, så 235 bath gick kalaset på. Tur att ingen visste att jag var tveksam om 1000 bath skulle räcka, då hade dom nog ökat priset lite. Men på just den här affären handlar jag alltid frukt och grönsaker och här ger dom faktiskt alltid samma pris till mig som till thaiarna. Annars är det vanligt att vi faranger får betala lite extra. 
Väl hemma kokade jag dom små rackarna i svenska smaker, med dill. 

Och nu ska dom ligga i sitt spad till imorgon. 

Då ska jag använda dom vidare, mot det slutgiltiga målet. Ska även baka en tårta. Hoppas den och det andra blir bra!!!

Avslutar med mitt klassrumsfönster, svenskt så det förslår! 

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar